Portfolio Jacqueline Lamme
Ze had er niet eerder bij stilgestaan: terwijl beeldend kunstenaar Jacqueline Lamme roddel tot kunst verhief, kwam ze in dezelfde roddelwereld terecht waaruit ze putte.
Jacqueline Lamme (1964) begon na haar opleiding aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming en de Gerrit Rietveld Academie met het schilderen van lyrisch-abstracte landschappen, waar langzaam souvenirs een plek in vonden, zoals molentjes, tulpen, koddige boertjes en boerinnetjes. Ze zette een steeds zakelijker wordende schilderstijl met een uiterst precieze, bijna fotografische uitvoering tegenover deze luchtig ogende onderwerpen, waar ook jeugdsentimentele speelgoedbeesten deel van gingen uitmaken. De hyperrealistische weergave van deze komisch-kitscherige onderwerpen verhoogt het paradoxale en tragische van haar schilderijen. In haar kunst speelt Lamme met de vraag of het clichébeeld heeft afgedaan, of dat er nog enige zeggingskracht in verscholen ligt. Een van de meest opmerkelijke ‘clichébeelden’ in Lammes werk is onze kroonprins Willem-Alexander. Ze schilderde hem in Superman-tenue boven een tulpenveld, herschiep het sprookje van Sneeuwwitje met de kroonprins in de hoofdrol en situeerde zichzelf in bruidsjurk naast de aanstaande koning. De opmerkelijke trouwerij verbloemde haar eigen situatie en legde die tevens open en bloot. Lamme kon maar niet ‘aan de man’ komen, knipoogde naar haar koningsgezinde moeder en was ‘besmet’ door haar demente oma die met veel plezier Privé las (en dus de hele familie met haar). Logischerwijs was het een toppunt van symboliek en kitcherigheid om zichzelf naast de beroddelde kroonprins te zetten. Bovendien sloot de ‘pretentieloze smaak van het volk’ die in de roddelbladen wordt weergegeven, perfect aan bij haar zoektocht naar de zeggingskracht van het clichébeeld. Voor haar schilderijen kocht Lamme menig boulevardblad. Ironisch genoeg duurde het niet lang eer zijzelf met haar werk in die bladen terechtkwam, soms met een wel heel opgeklopt verhaal. Zo werd ze in Panorama ‘de Diekstra van de kunst’ genoemd omdat een
fotograaf van het blad een afbeelding van zijn foto in haar schilderij meende te herkennen. Story liet Walt Disney aan het woord, die meende dat het imago van Sneeuwwitje en