tuur en zich verveelt bij de saaie welopgevoede Aline, besluit het lichaam van de lezende vrouw te verlaten en te gaan verhuizen naar het lichaam van de twintigjarige Lucien Lefrène. Deze Lucien verdwijnt vervolgens uit beeld; de ondernemende, van het leven genietende Orlanda neemt zijn plaats in, maar het lichaam van Lucien blijft intact. Aline en Orlanda leven enige tijd volkomen langs elkaar heen. Orlanda blijkt op heren te vallen en gaat nogal eens op de versiertoer. Hij leert de omgeving en familie van zijn ‘gastheer’ Lucien kennen. Aline heeft eerst niet door dat een deel van haar persoonlijkheid weg is, maar later wordt ze zich bewust van een gemis. Aline en Orlanda ontmoeten elkaar, blijken niet meer zonder elkaar te kunnen en na een reeks verwikkelingen doodt Aline het mannelijke deel van zichzelf. Aan het einde van het verhaal glipt Orlanda als een dief in de nacht terug, en is Aline androgyn geworden. De moord op Lucien Lefrène wordt nooit opgehelderd.
Wilde Harpman over androgynie schrijven? ‘Als psychoanalytici het woord biseksualiteit horen, denken ze niet meteen aan seksuele activiteiten van iemand die zowel relaties heeft met mannen als met vrouwen. Ieder van ons is in zijn hoofd zowel man als vrouw en om goed te functioneren moet iemand het mannelijke en het vrouwelijke op elkaar afstemmen. Daarover heb ik geschreven, over de verbintenis van het mannelijke en het vrouwelijke in één mens.’
Bij Harpman is de metamorfose een reis geworden, een rite de passage van een vrouwelijk lichaam naar een mannelijk. ‘Zielsverhuizing is een van de belangrijkste thema's binnen de science-fiction, mijn geliefde genre. Maar het is ook een literair thema, bijvoorbeeld bij Julien Green in zijn boek Si j'étais vous, waarin een man in het lichaam van andere mannen gaat wonen omdat hij plekken zoekt waar hij zich goed voelt - uiteindelijk overleeft hij het niet. Meestal komt zielsverhuizing in de literatuur neer op het sluiten van een pact met de duivel, en zoals altijd bij dergelijke overeenkomsten loopt het niet goed af. Toen ik het idee voor dit boek uitwerkte, wilde ik de duivel er niet bij hebben; ik zei bij mezelf dat de verhuizing plaats zou vinden via wilskracht, point c'est tout.’
In Orlando van Virginia Woolf kan de androgyne Orlando het kasteel Knole erven, het slot met driehonderdvijfenzestig kamers dat Vita Sackville-West vanwege haar sekse niet mocht erven. Woolfs ver-