draaft op haar zelfbedachte weg. Ik had het type al vaak onder het vergrootglas gelegd. Ouders, juffen en meesters op de lagere school, docenten in het middelbaar onderwijs: het was één pot nat. Ik zag er niet voldoende reden in voor een zelfmoord, maar mensen als mevrouw Pattini zijn niet uit het speelveld te slaan, zij zullen hun plannen hoe dan ook ten uitvoer brengen.
Dichtte ik dit stuk te veel belang toe omdat het raakvlakken had met mijn eigen leven? Herkende ik te veel in de gezinsdynamiek van de familie Pattini? Zag ik overeenkomsten tussen Thomas en mijn eigen zusje? Of werd ik geboeid door het op de flap van het boek vermelde feit dat de schrijver op vijftienjarige leeftijd het ouderlijk huis verliet en op drieëntwintigjarige leeftijd Een bruid in de morgen schreef? Hij bewees in ieder geval dat je niet verloren was als je je koffers pakte en vertrok. Het antwoord doet er verder niet toe.
Onze wereld die in zo veel opzichten tragisch, hard en ziek is, heeft ook geruststellende elementen; kunst, cultuur, literatuur. Het verbodene zeggen. Claus gaf me deze levensles toen ik jong was.
Het breekbare evenwicht van het gezin Pattini stort door de komst van nicht Hilda ineen. De gebeurtenis zelf is van een eenvoud die het beschrijven eigenlijk niet waard is; erachter gaat echter een sinistere, verstrekkende en diepzinnige betekenis schuil, die mij als meisje tot deze conclusie en het volgende besef bracht: overal is wat, maar het wat is niet overal hetzelfde. Het onuitspreekbare, onbenoembare, het sinistere als ouders zich niet aan de regels houden. Een eenmaal aangeraakt stuk moet gespeeld worden en tijdens het spelen mag je de regels niet in het geniep veranderen, anders bederf je het spel.
Ik was een buitenbeentje in mijn gezin, in de buurt, op school en in het villadorp en ben een buitenstaander gebleven. Zo is me geen andere keus gelaten dan schrijver te worden. Steeds moet ik op een dwangmatige manier onderzoeken; wat is eigenlijk het spel en hoe moet het gespeeld worden? Wie spelen er vals en wie kunnen hun verlies niet verkroppen?
Toen ik mijn eerste boeken publiceerde, vond mijn moeder dat ik vals speelde door situaties te beschrijven die aan mijn leven en aan dat van ons