Ida's verhaal wordt afgewisseld en ondersteund door gedichten, citaten en essayistische overwegingen over relaties, seksualiteit, het hedendaagse gebrek aan gebrek en de positie van de mens in het universum. Dit doet niet af aan de eenheid van het boek, maar sleept de lezer mee in de complexiteit van Ida's en de menselijke coming of age. De rode draad die Ida zelf in haar leven mist, is wel degelijk te ontwaren in haar kijk op de wereld: veel dingen zijn onontkoombaar. Je kunt niet voorkomen dat je geliefde je verlaat en dat je bent wie je bent. Het kernmoment in Ida's jeugd was het inzicht dat ze niets of niemand anders kon zijn dan wie ze was. Toch legt Ida zich hier niet bij neer. Ze zet zich ook actief in tegen klimaatverandering en presenteert een inzicht waarmee we de problemen te lijf kunnen gaan: we moeten onszelf niet langer als de centrale wezens van het heelal beschouwen en dingen als betekenisvol in zichzelf zien. Dit hangt samen met de noodzaak om toe te geven dat niet alles in de wereld maakbaar is; we moeten leren accepteren.
Het schokte mij dat de gevolgen van klimaatverandering in het boek als onontkoombaar worden gepresenteerd en uiteindelijk als een golf over Ida heen stromen. We kunnen niet ontsnappen aan het unhappy end als we op deze weg doorgaan. Ida's held, de activiste Naomi Klein, stelt dat we helemaal niet onverschillig zijn, maar juist verlamd raken door hoeveel het ons wél kan schelen. Door de problematiek te thematiseren met behulp van een met zichzelf worstelende klimaatwetenschapper voelde ik mij als lezer erkend in mijn eigen gevoel van verlamming. Daarmee slaagt Marsman erin om haar lezers tot actie aan te zetten zonder hen te veroordelen.
Lieke Marsman, Het tegenovergestelde van een mens. Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam 2016, 176 blz, €19,99.
Joyce Rondaij