Van zijn vader herinnert Ludwig alleen nog het geruis van een linnen broek, waarschijnlijk vanwege x-benen. Bodo Schultz maakte zich onvindbaar als een zwart gat, een zwarte ster, voor zijn vrouw en kind. Deze weerbarstige kunstenaar die zich overgeeft aan megalomane projecten verlaat Alexandrië. Later doen moeder Marthe en Ludwig dat ook. Als het huis in Engeland verdwijnt, vertrekt de moeder en dan pas wordt duidelijk dat de jongen, dit kind van een stoere hemelbestormer en de godin van de liefde, helemaal niemand is zonder die vader en die moeder. Oedipus, Vatersuche, schepping en vernietiging, je vindt het allemaal in dit boek en nog behoorlijk onversneden ook. Daarom moet de lezer mee naar de Verenigde Staten. En later naar Wenen, naar Praag, naar Meeden en Bourtange om vervolgens terug te komen in Engeland voor de begrafenis van een pseudovader. En dat allemaal vanwege een onzelfstandige knul. Het hadden makkelijk drie romans kunnen zijn. Wieringa mag het van mij alsnog gaan doen. Ik schrijf me meteen in op de reeks.
Vorig jaar las ik het boek opnieuw, na Dit zijn de namen. Over Wieringa zelf hoefde ik me geen zorgen meer te maken en ik kon Caesarion met een gerust hart herlezen. Bij deze lezing krijg ik een toenemende hekel aan moederskindje Ludwig. Als puber krijgt hij onverwacht een kaart van de man die zijn vader moet zijn. Er staat op: ‘Hou van me.’ Op de voorkant staat het standbeeld van de achttiende-eeuwse Spaanse admiraal Blas de Lezo, die vanwege zware verminkingen beter bekend werd als de Mediohombre, de halve man. Dat is, na het ruisen van de linnen broek, het enige beeld dat Ludwig van zijn vader krijgt. Na die kaart is Ludwig niet langer de speelpop van zijn moeder. Hij gaat op rugby en ontpopt zich tot een tamelijk irritante puber als je kijkt naar de manier waarop hij met zijn moeder omgaat. Maar hij blijft een moederskindje, tegen wil en dank.
Op allerlei manieren wordt een beeld van de afwezige vader neergezet. Als Ludwig in Los Angeles is bijvoorbeeld, nadat hij zijn moeder achterna gereisd is. Samen met Sarah, die hij nog zal opofferen aan zijn moederbinding, bezoekt hij in een zeer naargeestige omgeving de Watts Towers, een project dat in omvang een beetje lijkt op wat vader Schultz onderneemt. Simon Rodia bouwde een complex met zeventien torens. Het laat zich een beetje vergelijken met Gaudi's Sagrada Familia. Maar Rodia deed alles helemaal alleen. Ik vind ze op YouTube; de Watts Towers, prachtig! Maar het is een volstrekte tegenhanger van wat Ludwigs vader in Colombia doet. Die is met zijn project Abgrund bezig een reusachtige berg te vernietigen. Met het puin vult hij het dal. Of liever: laat hij het dal vullen.
Dat bleef over na de tweede lezing: plezier in de reusachtige, soms volstrekt verwerpelijke projecten die mensen ondernemen en een irritante Ludwig. Die laat