Professor Blok, die alles van Couperus wist, deed het later dunnetjes over, maar eigenlijk was het Lubbes literatuur die me de wetten van een verhaal leerde. En vooral: het was Lubbe die me de kracht van de fantasie liet zien, die me liet ontdekken hoe je je met geringe inspanning kon verplaatsen naar onbekende werelden. Dat kon dus met de opstap van een boek, maar nog opmerkelijker was Lubbes vermogen om zonder boek paradijselijke werelden binnen te gaan. En met die techniek legde hij waarschijnlijk ook de basis voor mijn gewoonte verhalen te schrijven.
Lubbes verplaatsingstechniek was in oorsprong wat eenzijdig gericht op het meisje Broos, maar desondanks verbijsterend. Hij kon altijd al met vervoering over Anje Broos spreken, maar in de boomhut zag ik hem met haar in contact treden zonder dat ze er was. Dan kwam er een blik van diepe vrede op de doorgaans zorgelijke kop van Lubbe en vergat hij mijn aanwezigheid. Hij sprak niet meer over Broos, maar mét haar, mompelend en met overvloedig mondvocht. Bij Lubbe Luiten heb ik zo voor het eerst gezien dat de fantasie je soms gelukkiger maakt dan de werkelijkheid. Het aanzien van Lubbe bood in het dagelijks leven immers niet zo veel perspectief. En Broos was goed bekeken toch ook maar een morsig meisje, dat ook nog eens een penetrante geur verspreidde. We noemden haar het levertraanmeisje. Het was geen beletsel voor Lubbe om Anje Broos in zijn fantasiewereld uitzonderlijke schoonheid toe te kennen. En voor het gemak dacht Lubbe zichzelf ook maar wat onweerstaanbare klasse toe.
Hoe werkte die droomtechniek van Lubbe nu eigenlijk? Hij doorbrak de barrière tussen droom en werkelijkheid, maar het was meer dan wat dagdromen. Voor Lubbe moet de fantasie net zo authentiek zijn geweest als de werkelijkheid. Lubbe had blijkbaar de mogelijkheden van een visualisatietechniek ontdekt. En hij bereikte daarbij de hoogste vorm als lichaam en geest het verschil tussen droom en werkelijkheid niet meer ervaren. Een zintuiglijke ervaring levert lichaamsreacties op, een fantasie-ervaring kan dezelfde uitkomst hebben. Dat zien we bijvoorbeeld als iemand bij het lezen van een thriller huivert of gaat huilen bij een aangrijpende passage in een boek. Dezelfde prikkels, dezelfde reacties. Maar met veel minder inspanning en ontbering, veiliger zelfs want een virtueel gevecht met een krokodil overleef je altijd. Perspectiefrijker ook, want je kunt jouw werkelijkheid naar eigen inzicht modelleren.
Fantasie houdt in dat je andere werelden kunt bedenken. Lubbe had dat vermogen zo sterk ontwikkeld dat hij volstrekt opging in een andere