Intermezzo
De uitdagende charmes van Van Daeles sensuele heks
Van Daele is in vele opzichten een gul persoon. Hij bemint zijn taal en zijn heimat vurig en die passie vertaalt hij in centimeters dikke manuscripten en epische sprookjes waarin hij een unieke mix maakt van spot, sensualiteit, traditie en actuele thema's. Maar niet alleen in woorden maar ook met vriendschap, complimenten en centen is hij Bourgondisch gul. Na mijn Boekenpauw voor Heksje Paddenwratje trakteerde hij me op een poepsjiek sterren-diner.
Die pikante heks heeft trouwens een totale
ommezwaai in mijn carrière voor gevolg gehad. Geïllustreerde literatuur voor een (jong)volwassen publiek was toen en is nog steeds uitzonderlijk. Voor de illustraties voor
Paddenwratje had ik dus geen referenties en moest ik mezelf opnieuw uitvinden. Maar deze uitdaging heeft de weg geopend naar een nieuw soort signatuur, die ik later ook zou toepassen in Van Daeles versie van
Reinaart de vos en
Tijl Uilenspiegel en in de reeks
Confidenties aan een ezelsoor van Frank Adam.
Dankzij de zinnenprikkelende hekserij van Paddenwratje keek ik niet meer opzij, maar achter mij en zag in de picturale kunstgeschiedenis een narratieve rijkdom die vertaald kon worden naar illustratie.
Sindsdien zijn mijn illustraties een veellagig vertelconcept waarvan het verleden een essentieel deel uit maakt en hou ik een chronisch pleidooi om de diverse picturale kunstvormen los van hun context te beschouwen, zodat ze elkaar inspireren en ons kijken en onze aandacht niet afhankelijk is van de omgeving van een beeld.
Het is die filosofie die de kunst van het illustreren uit het betuttelend cocon van ‘mooie prentjes’ zal bevrijden en volwassen zal maken.
Klaas Verplancke