Literatuur. Jaargang 17
(2000)– [tijdschrift] Literatuur– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 294]
| |
GrensverkeerGa naar voetnoot+
| |
[pagina 295]
| |
Een lid van de jury, een dame dan nog, kon onder de uitgekookte tijdsdruk van die ceremonie niet meer aan het woord komen. Zij had haar vraag nochtans zo zorgvuldig voorbereid en zo netjes op een A4 getikt. Maar ze moest onverrichterzake met de jury opstappen naar het ultieme overleg. Wel, dan kan de Academia zich in Vlaanderen toch eleganter en vrouwvriendelijker gedragen. Daar verschijnt toch niet iemand in zwart gewaad met een scepter over de schouder op een ongelegen moment in het wetenschappelijk debat om met hoge stem te roepen, dat het nu gedaan moet zijn. De voorzitter van de jury, de decaan van de Letterenfaculteit, had ons op het eind ook nog gevraagd om buiten de aula niet allemaal in één lange rij te staan om de doctor en zijn gezin te feliciteren. We zijn dan op zijn Vlaams in losse groepjes naar de receptiezaal afgezakt. Dat mocht dan wel. Jongens uit Vlaanderen kunnen ook gehoorzaam zijn. Ik vond Tilburg ongetwijfeld een bemoedigend sluitstuk van een hectisch jaar. Vlaanderen heeft in 1999 de leukste en zelfs de koddigste varianten voor de nagedachtenis van zijn beroemde priester-dichter uitgedacht. Gezelle op jazz gezet, een Gezelle-rally, de doop van een Gezelle-roos, een Gezelle-trappist, de uitgave van een Nieuwe Gazette van Kortrijk, Gezelle T-shirts... Het krinkelende winkelende waterding kwam je overal tegen. In een radioprogramma als propaganda voor het Gezelle-jaar emede gesponsord door Radio I, maakt een meneer Poppe, die zich voorstelde als een ver familielid van de gevierde, in zijn West-Vlaams reclame voor een Gezelle-happening in het Brugse Boudewijnpark bij de dolfijntjes. Ach, indien Gezelle die ooit gezien had, dan had hij zeker kunnen schrijven dat die diertjes schrijven, herschrijven en schrijven nog den heiligen name van God. In die uitzending noemde die beer uit West-Vlaanderen de presentatrice van Radio I: ‘O krinkelende winkelende meiskesding.’ En in de musical De tovenaar van Oz, in Antwerpen wekenlang voor volle zalen opgevoerd, komt Dorothy op het eind in de buurt van de tovenaar, die haar aanspreekt met ‘O krinkelende winkelende waterding.’ Will Ferdy bracht een stuk van zijn gekende versie van Het schrijverke nog eens uit in de hiphop-maat en de ‘hiphop crew’ Hof van Commerce van Izegem zongen De averulle en de blomme ook nog eens in hun stijl en ritme voor dat programma op Radio I. In De Morgen verscheen een lang artikel dat Gezelle uitriep tot ‘de peetvader van de frithop’, de Belgische variante van de hiphop. Verscheidene chansonniers en cabaretiers hebben zijn gedichten maar weer eens op muziek gezet, en hoevelen zijn Vlaanderen rondgegaan met lezingen, declamaties, cabaretstukjes, ballet en video? Zoals gezegd, zo'n heisa kan Vlaanderen bezwaarlijk nog evenaren. En wat deed Nederland? Waar zat die heldere zanger in Nederland in 1999? We lazen natuurlijk de uitval van Benno Barnard over ons ‘groot nationaal dichtertje’ in de NRC, er waren twee avonden in de Brakke Grond, er stond wel een aantal artikelen in dagbladen en tijdschriften (ik heb lang niet alles onder ogen gekregen), er was een documentaire op TV, er was de promotie in Tilburg. Hoeveel extra Gezelle-lezingen zijn er gehouden aan Nederlandse universiteiten? Heeft ergens iemand een fragment van een semesteropdracht aan zijn oeuvre besteed? Er waren in de drie Gezellezustersteden Roeselare, Brugge en Kortrijk spectaculaire tentoonstellingen, waar van voorzeker die in Brugge, Gezelleg in de bioemen (met die hele Brugse markt als bloementapijt), het indrukwekkendst was. Is er een speciaal Gezelle-standje geweest in het Letterkundig Museum in Den Haag? Nee, dat is allicht te veel gevraagd. Maar zou het onverstandig zijn ook in die regio's het grensverkeer te intensifiëren? Stel dat het Archief en Museum voor het Vlaamse cultuurleven te Antwerpen in 1999 een Vestdijk-tentoonstelling (met een par lezingen) had georganiseerd naar aanleiding van diens honderdste geboortedag, en het Letterkundig Museum in Den Haag een Gezelle-tentoonstelling (met rondleidingen en lezingen en films en muziek, en met een boekhandel binnen handbereik). Zou dat echt nooit kunnen? Vlamingen promoten de - allicht nog wel degelijk verschuldigde - gedachtenis van Adriaan Roland van Holst in Antwerpen, en Den Haag gedenkt, eert en verkoopt Gerard Walschap in eigen huis. Dat soort grensverkeer organiseren zij samen. Dat zou heerlijk zijn, en daar gaan we allemaal naartoe. Hiphop in de zalen mag, maar hoeft niet. |
|