Ingezonden stukken.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
I.
Zeer geachte redactrice.
Hoewel ik eigenlijk voor het genoegen c.a. mijner vrouw abonné werd van de Lelie, lees ik toch ook een groot deel van den inhoud met groote belangstelling. Zoo weer in het laatste nummer, waar u de wreedheid van de dames en heeren der High-life in hun genoegens aan de kaak stelt en daaruit de treurige ontwikkeling onzer zoogenaamde beschaving helder te voorschijn treedt. Toevallig lees ik tegelijk in ‘The wide world magazine’ van Mei een opstel van S.L. Bensusan, getiteld: ‘An African Slave-Market’. Na een interessante beschrijving van de markt en het publiek te Marrakesh, zegt de S. o.a. woordelijk:
Some of the sights we must see in the course of the two hours' traffic of the market are painful enough, even to the point of being revolting; but if we are sufficiently just with ourselves and the Moors to reflect upon life as it is in the centres of Western Civilisation, we shall find that we have little occasion to congratulate ourselves upon the result of the comparison. The slavemarket, for instance, is not as ugly as the streets of our big towns in their more sordid aspect. The suffering of the slaves is less than the suffering of our own poor; in fact, few of them are destined to know what hunger and thirst are like, when once they have found masters; and if at times they are brutally handled, it is wel to remember that negroid people are hardy, healthful, and vigorous to an extent that makes ordinary punishment a mere laughing matter. Consequently, superlatives can be saved for use nearer home, and we may remain in the slave-market from the opening to the close, regarding al that passes with the consciousness that all institutions like African Slavery are destined to pass, and to pass very soon, although one may not be quite sure in his own mind whether the second state of the slaves will be better than the first. For in Africa, in the countless thousands of miles where decent government is still to seek, the wants of mankind are primitive, and there is not enough food to go round. While the poor free man starves, the slave is fed. Again, when the slave embraces the ‘true belief’ i.e. Islam, and has received the freedom that so often awaits him at the hands of masters who are anxious to make their peace with Heaven. he is on terms of absolute equality with all men, and may rise to heights in the state that would be impossible in any Western Civilisation.
Mohamed heeft in zijn Koran een zachtmoedige behandeling der slaven als voorwaarde gesteld om in het paradijs te komen, en elke Mohamedaan houdt zich strikt aan dat voorschrift. Christenen echter, die zeggen dat hun godsdienst een godsdienst van liefde is, handelen anders. Had Mrs Stowe in het onbeschaafde moorenland, of op een der eilanden in onzen Oost-Indischen archipel geleefd, waar de, in 1863 afgeschafte, slavernij nog steeds voortduurt, dan ware haar boek ‘Uncle Tom's Cabin’ waarschijnlijk ongeschreven gebleven. Doch zij leefde in een maatschappij die het monopolie van hooge beschaving bezat en dus de slaven met verfijnde wreedheid martelde. Vanwaar toch het verschijnsel dat alléén beschaafde Europeanen hun slaven wreed behandelen? Want al is de naam veranderd, de toestanden zijn ongeveer gelijk gebleven tot op dezen dag.
F.W.M.