noodzakelijken factor op den achtergrond weet te houden.
Speciaal hebben we hier 't oog op eene serie peintures van vogels in de groote zaal, en ééne in de kleine zaal aan de muur rechts in 't midden. Onwillekeurig denken we bij 't zien daarvan aan één onzer tegenwoordige schilders en versieringskunstenaars en wel aan Dysselhof, wiens werk zich volkomen aansluit bij wat we hier zien.
In 't bijzonder hebben we 't oog op een groot schilderij van hem, dat we voor eenige weken zagen op de pracht tentoonstelling, welke de firma van Wisseling in Pulchrï houdt, voorstellende een gedeelte aquarium met poonen en andere visschen en waterplanten, alles met zulk een groot kunnen en fijn artistiek gevoel, zoowel van kleur als vorm, uitgevoerd, dat 't geheel tot een rijk ding maakt.
De op 't oogenblik in ‘Arti’ geëxposeerde collectie Barboutau zal in November a.s. door de heeren R.W.P. de Vries in veiling gebracht worden en we twijfelen niet of de fijnproevers in de kunst zullen deze bijzondere gelegenheid niet laten voorbijgaan zich in het bezit te stellen van enkele dezer prachtexemplaren. Eene opwekking voor bewonderaars van èchte kunst, deze verzameling te gaan zien, is hier wel op zijne plaats.
Tevens willen we met enkele woorden wijzen op de oordeelkundige manier van plaatsen en op den fijnen smaak van versiering der zaal met bloemen, die juist op deze tentoonstelling zoo volkomen bij de omgeving passen.
Velen zullen dan ook, zooals wij, getroffen worden bij het binnenkomen der kleine zaal. Welk eene noblesse en fijnheid van de kleurenpracht komt u hier te gemoet! Let eens op het middenvak rechts, dien gouden fond, waardoor zich het groen van een' bladerendos slingert, rijk beladen met roode bloemen, een waar festijn voor 't oog en zie dan daarboven, dien bloeienden boomstronk met prachtig dof roode bloemen en zich forsch uitspreidende takken. Het is vooral deze zaal welke door zijne kleurenpracht en stemmige verlichting zulk een' voornamen indruk maakt.
Laten we nu nog in 't voorbijgaan aanstippen, wat onze bewondering het meest opwekte, van welke we ons zullen bepalen tot slechts enkelen, want in waarheid is er op deze tentoonstelling niets wat onbelangrijk is. We herinneren ons dan ten eerste eene estampe van Tori-I Kyo-Naja (No. 157) eene jonge vrouw de trap afkomende.
Welk eene bevalligheid van beweging en souplesse van lijn geeft de artist in deze teekening.
De voorzichtigheid, waarmede deze jonge vrouw de voeten op de treden zet is met zulk eene juistheid opgemerkt en daarbij zóó uiterst gevoelig uitgedrukt, dat het 't leven zélf is.
Terwijl de geringe vooroverbuiging van het hoofd aan de geheele actie dat gracelijke geeft, waaraan dit kunstwerk zoo rijk is.
Dicht bij dit nummer merken we op No. 191 van Haron-Nobon, Jeune femme faisant des bulles de savon pour amuser son enfant. Eene plaat vol levendige actie en poetisch gevoel. No. 165 van Tori-I Kyo Tsonné Une jeune femme vetue de rose, montre à son enfant un petit aquarium. Een juweeltje van natuurlijke bevalligheid en sterk uitgedrukte actie van verlangen van 't kind om het voorwerp zijner begeerte te grijpen. Op de tafel in 't midden der zaal zijn enkele waaiers geexposeerd uitmuntende door exquise fijnheid van ornament, zoowel als van kleur en met eene losheid uitgevoerd, die doet denken dat het spelenderwijze opgezet zou zijn.
Verder noemen we aan 't einde der zaal de nummers 56-59. Alle deze Kunstwerken zijn even schitterend van techniek, als van compositie en geven ons eene bij uitstek sterk sensatie van 't schoon der camelia's en planten, welke zij voorstellen. Wij zouden niet weten, welke hier de voorkeur te geven, bijzonder getroffen werden we door No. 57, Maïsplant met breede grijs groene bladeren, statig omhoog rijzende. Van eene even gemakkelijke als zekere factuur, met eene verbazende vastheid neergewasschen, het geheel fijn overeenstemmende met de ornamentatie er omheen is dit ding tot een lust der oogen geworden.
Hierboven spraken we reeds met een enkel woord over de serie peintures van vogels, die hier in de nabijheid hangen (No. 28-39); de eene al schooner dan de andere.
Volkomen sluiten we ons dan ook aan bij de enthousiaste beschrijving hiervan in den catalogus gegeven.
Veel rest ons nog te noemen, want zooals we reeds zeiden, deze keuze tentoonstelling is eene, waarvan letterlijk alles de aandachtige beschouwing waard is en het hoogste Kunstgenot schenkt.
Meesterlijke penseelstreken en teedere