er sprake is van kracht) een match is voor den Man of de Man voor de Vrouw; dat is precies hetzelfde, en zal dit altijd wel zoo blijven.
Terwijl dus de Natuur gelijkheid aangeeft, denk ik dan wel eens: ‘hoè komt het dan toch, dat deze onbillijkheid zóó ingeroest is, dat het er veel van heeft of de meerderheid der Vrouwen in de 19de eeuw er wàs om op deze manier van zelf een begin aan den strijd te maken.
Mij dunkt, dat de onbillijkheid ontstond doordat in den beginne de macht van den sterkste heerschte, en zachtjes aan, als alle goede dingen veranderde dit, en ontstond het begrip dat niet de sterkste in kracht maar in verstand zal heerschen; zoo kwam ook de Maatschappij om de rechten der goeden te beschermen en kwamen de mannen natuurlijk van zelf beschaafder tegenover elkaar te staan en werden ook de rechten der Vrouw beschermd en - natuurlijk - in de tweede plaats.
Natuurlijk de macht van den lichamelijk sterke werd beteugeld en kwam de Vrouw dus nà hem in aanmerking.
Doch met het steeds toenemen der beschaving - geest - komt men juist in het rijk der Vrouw die ten allen tijde, over het geheel genomen, evenveel gezond verstand, zoo niet méér, heeft bezeten dan de Man.
En nu de Vrouw hierdoor van zelf voor den dag komt, blijkt in het openbaar wat alle vrouwen natuurlijk altijd hebben geweten; maar hun gezond verstand werd altijd door den Man gebruikt tot hún inspiratie, en was het een dood gewone zaak wanneer ze zelf méér schenen met de hersens der Vrouwen.
't Is ook een doodgewone zaak in een land waar de zwakke nog beschermd moet; daar is de Vrouw in de minderheid; maar, hoe beter de maatschappij, hoe veiliger de zwakken van kracht zijn, hoe méér de Vrouw als gelijke wordt behandeld, hoe méér de Vrouw van haar rechten, die de Natuur ook háár in haar hersens gaf, gebruik maakt en natuurlijk hoe hóóger zoo'n land staat.
In het eerst gaat dit pogen met emancipatie gepaard bij die, die alles in eens willen klaar spelen, en hoe méér het doel in het verschiet is, hoe harder zij vaak van stapel loopen; maar staat men niet meer vóór, maar in den strijd, dan gaat dit van zelf en zooals alle dingen die tijd van leven moeten hebben, schijnbaar ongemerkt.
Dan blijft ook weer de emancipatie uitzondering. Zie eens de Amerikaansche of Engelsche vrouw.
Of geven die nu mij alleen den indruk van vrijgevochten en toch Vrouw?
Heusch, ik geloof, dat het nog zoo zal worden, dat Man en Vrouw tegenover de Maatschappij zullen kùnnen komen te staan, zooals John Ruskin hen tegenover het huwelijk wil hebben:
- Of Equal, seeing either sex alone, is half itself, and in true marriage lies nor equal nor unequal. Each fulfils defect in each and always thought in thought. Purpose in purpose, will in will they grow; the single pure and perfect animal the two celled heart, beating with one full stroke - Life!
MAGDALENA VAN HAAFTEN.