geworden, dat zonder in dienst van het communisme te staan een zeer revolutionaire strekking vertoont.
Het standpunt der redactie treedt vooral duidelijk op den voorgrond, wanneer Gerhart Pohl constateert dat ‘die bürgerliche Kultur die unser Leben und dessen Arbeit bestimmte, im sterben liegt.’ Uit ‘die neue Bücherschau’ bemerken we dat een deel der Duitsche jongeren zich van de prometheisch-humanistische fraseologie van een Werfel en Toller afwendt, zich niet meer zoo aanstonds aan illussies overgeeft, doch bewust een nieuwe, nuchterder oriëntatie zoekt. Redacteur en ziel van dit tijdschrift is Gerhart Pohl, die zich bij de bevrijding van Felix Fechenbach zoo groote verdiensten verwierf. Van de medewerkers noem ik Kurt Kersten, Max Hermann (Neisse) en Klaus Herrmann.
‘Mob’ is een onregelmatig verschijnend blad, dat door de sympathieke brutaliteit van de redactioneele mededeeling op de eerste pagina terstond vertrouwen wekt: ‘Mob’ erscheint unperiodisch und wird von der Polizei verfolgt. Die Herausgeber wechseln die Namen, wie gewordene Minister ihr Karakter ändern. Sie heissen augenblicklich Fritz Kühne (16 Jahre) Friedrich Kaiser (18 Jahre) und Gerda Hauptmann (17 Jahre). Es sind Kinder von Arbeiter, Studienräten, Polizei-präsidenten und andern Spiessern.’ De inhoud van dit tijdschrift brengt steeds een bonte verscheidenheid der meest uiteenloopende bijdragen. Deze jongelieden bezitten een zóó sympathiek zelfvertrouwen, een zóó krachtigen natuurlijken overmoed, dat we terstond aan hun waarde gaan gelooven.
‘Die literarische Welt’ (Rowohlt Verlag), een weekblad dat nog slechts enkele maanden verschijnt, heeft zich reeds spoedig een eigen plaats verworven. Redacteur van dit blad is Willy Haas, die eenige jaren geleden de aandacht op zich vestigde door zijn essayband ‘Das Spiel mit dem Feuer’ (Verlag Die Schmiede). Het blad wil vooral oriënteerend werken en geeft er de voorkeur aan geen vast program te hebben. Ik citeer hier eenige zinsneden, die de geest waarin ‘Die literarische Welt’ geredigeerd wordt, weergeven. ‘Wichtiger als die Kritik, die doch mit sich selbst nicht einmal über die primitivsten Grundfragen einig werden kann, ist hier die Pflicht der Information und zwar in jenem sehr erweiterten Sinn, dass die bedeutenderen Köpfe der modernen Literatur in einer sehr kurzen Auswahl, die die Redaktion überhaupt noch für literarisch diskutabel hält, möglichst selbst zu Worte kommen sollen, und, wo das nicht möglich ist eher durch den Interpreten, den nachformenden Essayisten oder den referierenden Interviewer sprechen, als durch den bloszen Kritiker, der die oft gar nicht vorhandene Kenntnis seines kritisierten Objektes beim Leser voraussetzt.
Ueberhaupt sollen die allgemeinen Theorien vermieden, durch Gestaltung oder allermindestens durch das sachliche Referat ersetzt werden. Wir bitten uns zu glauben, dass ein “grundlegender” Essay über das Ethos des modernen Rythmus des dynamischen Mythos vom Untergang des Abendlandes für die Redaktion nicht schwer zu beschaffen wäre - jeder siebzehnjährige schreibts ja aus dem Handgelenk, oft gar nicht ganz geistlos, aber wir mögens eben nicht. wir glauben nicht an einem Gott der aus dem Füllfederhalter flieszt, wenn man ihn nur aufschraubt.’ ‘Die literarische Welt’ oriënteert tevens uitmuntend op het gebied der buitenlandsche literatuur en bezit een uitgebreide staf van voortreffelijke medewerkers, waaronder vooral Axel Eggebrecht, Friedrich Sternthal, Kurt Kersten, Paul Wiegler en Valery Marcu dienen te worden genoemd.
NICO ROST.