De Gids. Jaargang 163(2000)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 425] [p. 425] Peter Theunynck uit: De porseleinfabriek Viktor Lazlo Achter je sigaret zit je zelf op te branden, zo mooi, zo onomwonden door de tijd aan handen, voeten vastgebonden. Zoals koffie eetbaar op den duur hanteerbaar wordt je verleden, je neemt het, draait het in je vingers rond. Ouders gaven alles voor een zoon, ontvingen jou. Wat weten cellen van een koningswens. Zo moet je veertig worden voor de tegendraadse tijd van borsten, regels, man en paard wordt ingelijfd. Nu wolkt het woorden uit het fluisterasfalt van je lippen, dwarrelen de jongensdromen in de herfst van je ogen. Hoe dieper in je spiegel dat ik kijk, hoe meer ik hoor die Harry Belafonte zingen in de onbewoondste plek in mij. [pagina 426] [p. 426] Zimmer Vele millennia had niets op aarde handen, tot iemand met zijn vinlob bessen pakte. Aldus gebeurde het daarna. De zwarte beer van Hearne zwom open bek tot hij voldoende eten voor een walvis had vergaard. Zo komt er op de wereldzee een bultrog op een achterpoot. Ook afpassing loopt mank en eeuwen lang. Een bot is maar een samenraapsel van fosfaten, tot iemand in de gaten krijgt hoe ongenaakbaar het hem maakt. [pagina 427] [p. 427] De puienklopper van Destelbergen Kikkers bij bosjes, hij haalde ze voorzichtig uit de sparteltijd. Ze ademden nog in de plastic emmer na. De keuken sleep zijn messen. Hij zei: ze hebben min of meer dezelfde binnenkant als wij. Hij goot er flessen over uit. Ze zwollen op, ze werden rond en rolden zo ver ze konden van spaarboekjes en staatsobligaties weg. Veranderden in overdaad, sterke adem, torteldames. Maar helaas kleeft overal een versheidsdatum aan. Nu houdt zijn caravan de winter met piepschuim in bedwang. Met zijn melkpan vangt hij afval in het restaurant. [pagina 428] [p. 428] Cimabue Op de natte kalklaag drukt hij hand om hand het vette blad waarin hij gaten heeft gemaakt om lucht te geven aan de tekening. Dan strooit hij in de wonden puur pigment: de kalk krijgt de gestipte i van Cimabue. En zijn penseel maar danst van punt naar punt tot de mens de taal van de mussen verstaat. Kalk en kleur en water spannen samen tegen dit gestolde lichaam. Tot Richter aan Reuters verklaart zijn slag te hebben thuisgehaald. Maar dan kom jij en met de gratie van een Italiaanse weet je alles aan elkaar te praten. [pagina 429] [p. 429] Moederloos Een man van vijfenveertig ontmoet de kettingzaag. Houdt van zijn moeder alleen de aambeien. Slechts 's nachts, wanneer hij slaapt, ontwaart hij leven in de afgezette delen. Dan staat ze op en laat hem drinken aan de kraan. De zoon, de zevenslaper wordt het leven ingepraat. Later, in de ochtendzon leert hij niet langer bij haar langs te gaan. Vorige Volgende