Hedy d'Ancona
Roddelkonten van het zuiverste water
Geflankeerd door twee imponerende Koekoeks - links een van vrieskou knisperend - en rechts een zomerloom landschap - hangt in de eerste schilderijenzaal van Teylers Museum dat pareltje, mijn keuze.
Dames aan de thee, bij een eerste blik. Maar laat je niet afleiden door die joekels ter weerszijden, neem even de tijd voor dat tweetal. Roddelkonten van het zuiverste water! Bij het tafeltje met de theepot en de kopjes voor een momentje neergestreken. Niet voor lang, want degene die het zojuist gehoorde metéén moest doorvertellen, nam niet eens de tijd zich te ontdoen van tasje, hoedje, paraplu. De ander - één en al oor - geniet van de achterklap.
Een prachtig mooi gepenseeld schilderijtje, waarbij de maker, Bakker Korff (1824-1882), kans heeft gezien om de intieme sfeer en het geheimzinnig getut rond het theetafeltje bijna tastbaar en hoorbaar weer te geven.
Omdat hij het platvloers gebabbel aanduidt als ‘vertrouwelijke mededeling’ wordt het karikaturale, het geestige van de afbeelding benadrukt. De visie op vrouwen die Bakker Korff hier ventileert is dan ook niet bepaald vleiend. Het lijkt een beetje op de spot die tijdgenoot Daumier vaak met ze dreef. Stereotypering van vrouwen, waartegen ik me als feministe gewoonlijk (bijna Pavlov-achtig) verzet. Ik troost me dus met de gedachte dat we die burgerdametjes in hun boudoirtjes in de vorige eeuw hebben achtergelaten.
Wat fantastisch daarom, om ze op afroep weer te laten herleven op een zondagmiddag in Teylers Museum.