clip bij ‘Scream’ reist ze met hem mee in de futuristische anti-stresscapsule, ver weg van de boze buitenwereld. Zo nauw is hier de verbintenis tussen broer en zus dat zij in deze videoclip identiek gekleed zijn in een androgyne science-fictionkostuum. Ze bewegen met precies dezelfde schokkerige motoriek, zodat je geneigd bent ze voor elkaar aan te zien. Janet neemt zelfs heel even de stem van haar broer over, als zij in beeld doet alsof zij Michaels schreeuw produceert. Maar ondanks hun pogingen om met elkaar te versmelten, kan het wezenlijke verschil tussen Michael en Janet Jackson niet worden weggepoetst. Dat verschil komt zo mogelijk nog sterker naar voren: een verschil in kracht, in overtuiging. Het is Janet Jackson die in deze videoclip met haar woede tegen de buitenwereld overtuigt. Michael niet. Die ziet er altijd uit als een gewond dier, hoe hard hij ook probeert te trappen tegen zijn belagers. Janet is sterker. Zij is van de Jacksonkinderen de enige die erin slaagt om over haar jeugd te vertellen zonder dat ze zichzelf overlevert, en zonder te veel van de gezinsgeheimen prijs te geven. De enige die de druk van binnenuit en van buitenaf weet te reguleren, die alles onder controle heeft.
‘This is a story about control,’ zegt ze zelfverzekerd aan het begin van haar eerste hit ‘Control’, afkomstig van het gelijknamige soloalbum uit 1986. Het is een song over vrijheid, waarin Janet oproept om macht te verwerven over je eigen leven. Dat doet ze niet met holle frasen, ze illustreert dat gevecht om vrijheid met het voorbeeld van haar eigen leven: ‘My control. Control of what I say, control of what I do. I hope you enjoy it as much as I do.’ Cause it's all about control. And I've got lots of it.’ De videoclip begon met een stukje speelfilm. Je zag Janet bij haar ouders thuis. Acteurs speelden de rol van vader en moeder. Het nummer gaat dus niet over meneer en mevrouw Jackson, zou je kunnen concluderen, en de ik-figuur uit het nummer hoeft niet Janet zelf te zijn. Tegelijk toont het meisje dat Janet speelt in de videoclip duidelijke overeenkomsten met haar eigen leven. ‘Janet, ik heb het eten klaar,’ zegt de moeder als Janet op de trap haar gympies aandoet, klaar om weg te gaan. Vader komt geïrriteerd vertellen dat er een heerschap voor de deur staat om Janet op te halen. Verwachtingsvol kijken vader en moeder naar hun dochter. ‘I've got a soundcheck,’ zegt die zo achteloos mogelijk. Nou en, lijken de ouders samen te zeggen, dat kan toch wel wachten? Maar Janet stapt resoluut de deur uit, springt in de auto bij de vijf jongens van haar band, en staat even later op een podium voor een volle zaal te zingen. ‘When I was seventeen, I did what people told me. But that's over now, I'm in control!’
Op het podium liet Janet zien dat ze ook controle had over haar band, de groep jongens die haar uit haar ouderlijk huis was komen plukken. Ze gaf commando's die onmiddellijk werden opgevolgd: ‘Band! Break it down! Right here!’ Het intrigerende zendmicrofoontje voor haar mond, dat Janet in deze clip introduceerde, maakte haar vrij in haar bewegingen. ‘Control of what I do.’ En ze danste, wauw, wat danste Janet. Met het vuur van haar broer Michael, maar met veel zachtere, glijdende bewegingen. Mijn vriendinnen en ik probeerden haar na te doen, vooral dat eigenwijze hoofd dat ze schijnbaar los van haar nek over haar schouders liet rollen. ‘Janet! Ooh, ooh,’ zongen de meisjes van het achtergrondkoortje verschrikt, en ze noemden haar een rebel. En dat was ze, op haar eigen keurige manier. Al deed ze in dit filmpje niet veel meer dan voor het eten weggaan, haar stampende muziek, haar felle danspassen en haar dwingende stem maakte Janets puberale gevecht over haar eigen leven tot een heroïsche strijd.
Wat ik vooral in ‘Control’ bewonderde, was dat Janet Jackson zo persoonlijk durfde te zijn. En zo direct. Ze zette haar eigen ouderlijk huis met afstand neer, maar ook ook met liefde. Ze portretteerde zichzelf als een welgesteld meisje met een gespreid bedje dat eindelijk eens haar eigen bedje wilde spreiden. In interviews vertelde ze later over de moeite die het haar kostte om haar vader, die jarenlang vanzelfsprekend