Russische fictie of werkelijkheid: het ontbreken van een ‘civil society’
In West-Europa is de massale speculatiedrift even oud als het ontstaan van een handels- en kapitaalsmarkt. Nog steeds duiken niet op de beurs genoteerde beleggingsmaatschappijtjes op die aandelen onder het publiek plaatsen die toegang geven tot fantastische beleggingsprojecten in bij voorkeur verre landen. Ook het verschijnsel van de piramideverkoop steekt regelmatig de kop op. Zo opereren er in Nederland telkens weer organisaties die produkten of diensten via netwerkverkoop proberen te slijten. Iedere particulier die zich op een demonstratie-avondje laat lijmen, koopt voor eigen risico in. Het gaat er niet zozeer om de produkten of diensten te verkopen, maar om in je eigen kennissenkring nieuwe verkopers te werven, die ook weer een partijtje inkopen. Over het werven van verkopers en de verkoop van die verkopers zijn flinke provisies te behalen. Dat geldt ook voor die nieuwe verkopers, en zo vormt zich een piramide van windhandel.
Maar de mmm-affaire heeft toch ook veel met Rusland te maken. De plotseling opstekende geldkoorts die wordt omgezet in het verwerven van geld dat waardeloos blijkt te zijn, kennen wij al uit De meester en Margarita van Michael Boelgakov. Een goochelaar in een theater in Moskou begint met een pak speelkaarten in roebels te veranderen. Nadat hij met dit kunstje de begeerte van het publiek heeft gewekt, laat hij met een flitsende knal de ‘pecuniaire zegen’ uit het dak van de zaal neerdalen. Iedereen stort zich op de neerdwarrelende roebels. Een dag later breekt er een kleine opstand bij de Moskouse taxichauffeurs uit. Zij waren de dag nog zo tevreden begonnen, want zij hadden nog nooit zoveel klandizie met zoveel roebels gehad. Er werden dikke fooien betaald. Maar als de klant de taxi was uitgestapt, bleken de roebels ineens in wijnetiketten te zijn veranderd. Aan het eind van de dag zaten alle taxichauffeurs met buidels vol wijnetiketten.
Maar het gaat niet om het vervagen van werkelijkheid en fictie. Vanuit historisch perspectief zou je de mmm-affaire een symptoom kunnen noemen van het ontbreken van een ‘burgelijke samenleving’ in Rusland. De burgelijke samenleving (met een Engelse term ook aangeduid als de ‘civil society’) kenmerkt zich door een economische decentralisatie die tot uitdrukking komt in een markteconomie, waarin pluralistische, vrij van de staat opererende instellingen, zoals politieke partijen, vakbeweging en media, een tegenwicht tegen de staatsmacht vormen. In de totalitaire staat is de rechtsorde een middel dat tot doel heeft de komende heilstaat dichterbij te brengen. In de burgelijke samenleving is de rechtsorde een amoreel, neutraal instrument dat de institutionele kenmerken van de samenleving als zodanig bewaakt. Rusland heeft nooit een civil society en een burgelijke klasse gekend. Er was geen markteconomie, en er waren geen pluralistische instellingen. De rechtsorde was een van boven komend bevel, een moreel imperatief waarvan de last moest worden gedragen in afwachting van de komende heilstaat, en waarvan de nakoming werd verzekerd door bijgeloof, vrees en terreur. Het stalinisme paste wat dit betreft naadloos in het verslagen tsarisme. Met het wegvallen van de sociale heilstaat is er echter geen samenleving van vrije staatsburgers ontstaan. Het noodlot wil dat deze tot stand moet worden gebracht op een manier die met het wezenlijke kenmerk daarvan in strijd is: van bovenaf. Het is in dit vacuüm dat de politieke en de economische sfeer in Rusland door elkaar lopen, dat artefacten van de oude heilsleren komen bovendrijven, en maffiosi die al onder het stalinisme de zwarte markten beheersten de economische macht grijpen. De directeur van de mmm-bank, Mavrodi, komt in de historische setting van het mmm-drama op als een kapitalistische oplichter, maar verlaat het toneel als een
politieke held met een religieus charisma. De aandelen mmm, die zijn beeltenis dragen, zijn al snel net zo waardeloos als de roebels die zij vervangen, maar zij veran-