Alison heeft alles flegmatiek over zich heen laten gaan. Ook bij de vijandige aanvallen van haar moeder bleef zij steeds neutraal, alsof het haar niet aanging. Deze ‘aristocratische’ onaandoenlijkheid prikkelt Jimmy ondragelijk, en in de drie jaren van hun huwelijk is haar houding voor hem een obsessie geworden.
Hij sart haar, beledigt en vernedert haar, in de hoop dat zij eindelijk eens woedend zal worden, maar zij reageert alleen met zwijgen. Als hij bericht krijgt dat de oude werkvrouw, die hen beiden zo hartelijk heeft opgenomen, stervende is, wil hij naar haar toe en vraagt Alison mee te gaan, maar zij weigert.
In zijn bitterheid spreekt hij de wens uit, dat Alison ééns zal breken door het geweld van een alles overheersend verdriet, hij hoopt dat hij dan in haar tranen mag waden, dat zij haar gezicht in de modder zal wrijven...
Hun huwelijk is een woestijn geworden, waaruit zij telkens vluchten naar de oase van de erotische liefde, gesymboliseerd in de twee wollige beestjes die boven op de kast staan, een ruige Teddy-beer en een eekhoorntje met een glanzende, gekrulde staart.
Aan Helena, een vriendin, vertelt Alison, dat zij een kind verwacht. Zij heeft het haar man niet kunnen zeggen, zij is doodmoe van de strijd, die zij met elkaar voeren. Helena overtuigt Alison, dat zij een poos moet weggaan om tot rust te komen. Zij zorgt dat Alison's vader haar komt halen, als Jimmy op reis is.
Hoe ver de werelden van Jimmy en Alison uit elkaar gelegen zijn wordt duidelijk door de verschijning van de deftige oude kolonel in het armoedzoodje van de zolderkamer. Met hem komt het vooroorlogse Engeland op, met peers en lords en het leger van de Maharadja, dat in India onder het commando van kolonel Redfern stond. Hij is de verpersoonlijking van dat veilige verleden, waarin Alison haar kinderjaren beleefde, hetzelfde verleden, waartegen Jimmy zijn wrok heeft opgetrokken omdat het de wegbereider was van het gruwelijke vandaag.
Als Alison met haar vader vertrekt wacht Helena op Jimmy. Bij zijn terugkeer geeft zij hem een klap, maar dan slaat zij plotseling de armen om hem heen. Deze Helena met haar godsdienstige overtuiging, die Jimmy's haren overeind deed staan, is meegesleept door de felle kracht van zijn levens-verontwaardiging, van zijn toorn en van zijn viriliteit. Maar zij blijft zich scherp bewust van goed en kwaad. Want, als maanden later de deur opengaat en Alison terugkeert, vernietigd door het verdriet over haar doodgeboren kindje, weet Helena dat zij moet heengaan.