't Geestelijck kruydt-hofken
(1657)–Anoniem Geestelijck Kruydt-hofken– AuteursrechtvrijOp de wijse: Het daget uyt den Oosten.
ALs d' Apostels vol eeren,
Hebben geweest minjoot
Seer hart vervolcht, om 't woordt des Heeren,
| |
[pagina 500]
| |
End' gesmaeckt den bitteren dood.
Andreas was van de eerste
Van Godt besocht te huys:
Want hy was in zwaer tempeeste
Geslagen aen een Kruys.
Philippus in zijn tijden,
Die van Christo was bemint:
Moest oock vervolgingen lijden,
Van der Ebionisten blindt.
Symon hem viel by looten
Het overste Asien Landt,
Symon heeft daer in onverdrooten
Godes Kercke geplant.
Hy strafte hen Leere kromme,
En leyde 't recht fondament:
Sy stelden hem aen een Calomme,
Hy heeft daer 't leven ge-ent.
Bartholomeus mede,
Was van 't vervolgh niet vry:
Hy ginck van stede tot stede
Godes woordt leeren bly.
Onder die Indianen
Te leeren, was sijnen wijck,
Bartholomeus met vermanen
Leerde in Asien rijck.
Tot Hyrapoly al vooren,
Was hy aen een Kruys gehecht,
Maer God verloste hem wilt hooren,
Als Nicephorus seght.
Daer naer weder gevangen
In Armenien, dit vaet:
Bartholomeus wert gehangen
Aen een Kruys, dit verstaet.
't Vel wiert hem afgetogen,
Hy vermaende 't volck verdooft,
| |
[pagina 501]
| |
Sy hebben dit niet lijden mogen,
Maer hebben hem doch onthooft.
Thomas vanden ghetale
Een van d' Apostelen siet,
Sijnen uytganck sal ick verhale,
Hoe dattet is geschiedt.
Parthen, Indien, wijde,
En Etiophien groot,
Hy ginck daer 't woort des Heeren snijden
Christum hy henlien aenboodt.
Hy bevant, 't is gebleken
Waerachtigh 's Heeren woort:
Hy was met Spiessen deursteken,
Ende jammerlijck vermoort.
Mattheus Euangeliste,
Hy was een Tollenaer,
Van Godt verkoren eer hy 't wiste,
Tot een Apostel klaer.
Godts woort heeft hy gedreven,
Oock den Ioden geleert,
Als 't Euangely was geschreven,
Naer Etiophien gekeert.
Onder die menschen doove
Heeft hy veel vrucht gedaen,
Oock mirakelen door 't geloove:
Werd ten lesten daer over gevaen.
Vrienden dien man van weerde
Moeste daer lijden noot,
Hy wierd genagelt aen der eerde,
En gedood met menigen stoot.
Symon Zelotes vyerigh
Was onder 't getal getelt,
Al van d' Apostelen manierigh
Hy was een Christen Helt.
Om 't volck in sijne dagen
| |
[pagina 502]
| |
Te leeren, was hy vailjant,
In Egypten sonder vertsagen,
En daer naer in Engelandt.
Simon heeft den Afgoden
Door zijn Leer uytgeruyst:
Daer naer om zijns Heeren Geboden,
Voor zijnen Loon gekruyst.
Iudas, niet den Verrader,
Thadeus toegenaemt,
Heeft niet geleen als een misdader,
Maer als een Christen betaemt.
Hy heeft veel Landts deurloopen,
Gepredickt over al,
Godts woort geplant met goeder hopen
In Rijcken veel in 't getal.
Is ten lesten geweken
In 't Landt der Persen wert,
Hy strafte der Priesteren gebreken,
Sy sloegen hem doodt wreet.
Matthias, sommige meenen,
Was noch van Davids stam,
Al ginck hy hem selven verkleenen,
Tot een Apostel hy quam.
Om Christi leere puere
Heeft hy zijn bloedt gestort,
Hy moeste oock den doot besure,
Sijnen loop was seer kort.
Ioannes Apostel veerdigh,
Die van Christo was bemint,
Is van zijnen Heer geacht weerdigh,
Om 't woort te lijden, versint.
Ioannes heeft eerst den Ioden
Geleert zijns meesters bevel,
End ' oock de Heyd'nen, 't was van noden
Binnen Ephesien seer hel.
| |
[pagina 503]
| |
Door zijn arbeydt getrouwe,
Sy deden hem aen groot leet,
En stelden hem, wilt dit onthouwe,
In een vat met Olye heet.
d' Oly kon hem niet schaden,
Doen hebben die Heyd'nen blent
Die niet en waren om versaden:
Hem naer Pathmos gesent.
Ioannes Godes vrient devijne
Heeft veel moeten weerstaen,
Sijn dranck gemenget met fenijne,
Heeft hem niet konnen schaen.
In Trajani tijdt gestoven
Dit heerlijck licht eerbaer,
Ioannes heeft de Kroon verworven
Als een vroom Martelaer.
Oorlof vrienden eersame,
Ioannes leefden soo lanck
Dat hy gesien heeft seer bequame,
Ierusalems onderganck.
|
|