Filter. Tijdschrift over Vertalen. Jaargang 11
(2004)– [tijdschrift] Filter. Tijdschrift over Vertalen– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 53]
| |
Frank Ligtvoet
| |
[pagina 54]
| |
sible by avoiding scholarly annotations and solicit the reader's identification. “The work should read as a novel,” wrote the translator, “and the reader's interest should not be diverted unnecessarily from the story”’ (p. 188). Van de Odyssee als gecompliceerd dichtwerk uit een volstrekt andere tijd en uit een radicaal andere cultuur bleef in het Twi weinig over. Natuurlijk werd deze vertaling gemaakt binnen een ideologische context, namelijk die van educatieve opvattingen die nog volledig gegrond waren in het wereldbeeld van de voormalige kolonisator, the British Empire. Maar de vertaling van teksten in het verleden vond nu eenmaal altijd plaats in een ideologische context, vergelijkbaar met de Ghanese. Zo wijdt The Scandals een hoofdstuk met de titel ‘Translating modernity’ aan de rol van vertalingen van westerse literatuur in het China van rond 1900 als dragers van - westerse - moderniteit en het effect daarvan op de teksten zelf Ook Paulus' ‘lezing’ van de Griekse cultuur laat het ideologische karakter van zíjn vertaling zien.Ga naar eindnoot1 Venuti legt in zijn boek zeer de nadruk op de ideologische aspecten van de domesticerende vertaling en hij doet dat overtuigend. De vertaling is gebruikt als instrument in de fysieke kolonialisering van de wereld door het Westen en wordt - zij het onder almaar grotere weerstand - nog steeds zo gebruikt in de economische neo-kolonialisering. Toch geloof ik, dat de domesticatie in eerste instantie het gevolg is van de aard van de mens: hoeveel onbekendheid kan een mens immers verdragen? Paulus vindt zijn eigen God in de onbekende God, niet alleen omdat hem dat ideologisch handig uitkomt, maar juist omdat hij zelf een vreemdeling is in een vreemde en ongetwijfeld nogal imponerende wereld en daar houvast zoekt. Je zou denken dat als er onder de mensen één type bestond dat bij uitstek geschikt zou zijn om met onbekendheden te leven dat de psychiater zou zijn. Het was dan ook nogal verontrustend om te lezen dat de hoofdredacteur van de nieuwe Engelse Freud-vertaling, de psychoanalyticus Adam Phillips, in een interview in de zondagbijlage van The New York Times (13 juli 2003) beweerde dat het doel van zijn editie was om de lezers een ‘more accessible and vernacular Freud’ te presenteren. En dat hij even verderop zei, de woorden van de Odyssee-vertaler in het Twi van bijna vijftig jaar eerder herhalend: ‘I want people to read Freud as you would any great novelist.’ Weg zijn dus straks de gewichtige, academische banden van de Strachey-vertaling, die alleen al door de uiterlijke vorm afstand schiepen; ze zullen zijn vervangen door kleurige Penguin-paperbacks, die iedereen lekker kan lezen als romans. Freud als romancier? Misschien kan dat straks in Engelse vertaling, deze Engelse vertaling wel te verstaan. Wie ooit een blik heeft geworpen in het origineel, die weet dat Freud heel goed schrijft, maar dat hij veelal taal gebruikt met een hoog abstractiegehalte, die ziet meteen dat Freud geen ‘novelist’ is. Het verbaast dus ook niks dat het Times-artikel vermeldt dat Adam Phillips het Duits niet beheerst. Het onbekende bekend maken, het vreemde normaal, van wetenschappelijk teksten romans maken, dat is precies wat een vertaler niet moet doen, hoe groot de verleidingen ook mogen zijn. Het vreemde, het andere, ‘the difference’ uit Lawrence Venuti's boek, op de een of andere manier in een vertaling tot uitdrukking laten | |
[pagina 55]
| |
komen, daar moet het om gaan. Vertalen lijkt mij offeren op het altaar van de Onbekende God en een vertaling is een offerande aan Haar, wie zij ook moge zijn.
Deze tekst is een bewerking van een tekst die Frank Ligtvoet schreef bij het afscheid van Rudi Wester als directeur van het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingen Fonds in het najaar van 2003. |
|