Intussen begon ook de publiciteitsmachine op volle toeren te draaien. In de aanbiedingscatalogus probeerde Meulenhoff de boekhandelaren tot grootschalige inkoop te verleiden door een omvangrijke reclamecampagne in het vooruitzicht te stellen:
- | teasercampagne voor het verschijnen van Leven om het te vertellen: ansichtkaarten naar de media en andere opiniemakers en advertenties in de dagbladen; |
- | advertentiecampagne met paginagrote advertenties in de landelijk dag- en weekbladen voor Leven om het te vertellen en alle herexploitatie; |
- | sampler met voorpublicatie van Leven om het te vertellen bij een landelijk week- of maandblad; |
- | gegarandeerde aandacht in de pers, o.a. dag- en weekbladen en televisie; |
- | internet: website met digitale informatie over Gabriel García Márquez en zijn werk; |
- | postercampagne Leven om het te vertellen in de grote steden; |
- | in store-materiaal: Gabriel García Márquez-posters en -streamers; |
- | Gabriel García Márquez in store-display. |
De inspanningen bleven niet zonder resultaat. De boekhandelaren en de stationskiosken kochten het vuistdikke boek met stapels tegelijk in, zodat het niemand die daar wel eens kwam, kon ontgaan dat ‘de nieuwe Márquez’ er was. In een dubieuze poging de feestvreugde nog wat te vergroten deed Meulenhoff het in het persbericht voorkomen dat het ging om ‘de langverwachte roman over het leven van de meesterverteller’.
Wat de reacties in de dag- en weekbladen betreft had Meulenhoff niet overdreven in de voorlichting: recensenten pakten stuk voor stuk flink uit met lappen van stukken, die de indruk gaven dat Leven om het te vertellen aan de verwachtingen voldeed. Alleen Doeschka Meijsing gaf in Vrij Nederland te kennen diep teleurgesteld te zijn in ‘de nieuwe Márquez’.
Ik begreep niets van de welwillende reacties, want Leven om het te vertellen is een afknapper van jewelste. Het is, zonder omhaal van woorden, een oersaai, stomvervelend boek. Bijna alles waar García Márquez het over heeft was al ergens anders te lezen: in eerder werk van hem, in Saldívars biografie of waar dan ook. En daarin stond het dan ook nog eens beter, spannender en preciezer opgeschreven.
Maar dat is misschien niet eens het belangrijkste. Waar het om gaat is, denk ik, dat Leven om het te vertellen, in weerwil van de programmatische titel, is geschreven vanuit een absolute onwil van de schrijver om echt iets te vertellen over zijn onderwerp. Over zichzelf dus. Wat García Márquez parten speelt is iets wat de lezers van zijn romans en journalistieke stukken eigenlijk al wisten: dat hij geen soulsearcher is en dat analyseren en abstraheren niet zijn sterkste kanten zijn. Voor een onderneming als deze memoires blijkt dat fataal te zijn.
Het was niet de bedoeling om een waarheidsgetrouw verhaal van zijn leven te schrijven, zo werd García Márquez niet moe in interviews te zeggen.