KORTE TOELICHTING
In den beginne is er een schema, een stramien, waarbinnen ook invallen en grillen van het moment worden genoteerd; deze arbeid geschiedt met het schrijfmateriaal dat op het uur van aandrang en drift voorhanden is: potlood, tekenpen, ballpoint op overschotjes van de papierfabriek (afbeelding 1). Hieruit ontstaat een eerste versie, nedergeschreven met de kroontjespen op vellen dactylopapier. In vele gevallen worden deze pagina's nog met de hand vervolledigd en/of uitgepuurd. Ook wordt er somtijds duchtig geknipt en geplakt, zodat alle alinea's een gans andere rangorde krijgen (afbeelding 2). Met de trouwe hulp van die goede oude Adler Gabriele 10, mijn mechanische schrijfmachine uit een voortreffelijk bouwjaar van de vorige eeuw, wordt dan het moedermanuscript vervaardigd. Het blijft wel de bedoeling dat zulks de ultieme versie oplevert, doch het is nu eenmaal zo gesteld dat er nog een flink getal aan typoscripten van node zijn aleer een en ander een treffelijk slot en einde kent. In het geval van de lijvigste roman Pralina's Pracht, waaruit de hier gereproduceerde materiaalfragmenten werden geplukt, was er een nooit meer te achterhalen aantal ‘ultieme’ Adlerversies vandoen vooraleer de klus werd geklaard (afbeelding 3).
|
|