Las herraduras son negras.
manchas de tinta y de cera.
Tienen - por eso no lloran -
Op hun mantels glimmen vlekken
Zij hebben - daarom weenen ze niet -
Zijn romancen op San Miguel, patroon van Granada, San Rafael, dien van Córdoba, en San Gabriel, van Sevilla, zijn barok-fantastische synthesen van die 3 steden. Het begin van ‘La casada infiel’ (De ontrouwe gehuwde vrouw) treft door een geheel nieuw beleefde volksaardigheid:
Y que yo me la llevé al rio
creyendo que era mozuela,
En ik die haar naar de rivier
bracht, denkende dat ze nog meisje
was, maar ze had een man.
De beschrijving van het samenzijn van die twee, die van de zigeunergevechten, etc. zijn zoo heroïsch van visie, zoo fel van kleur en actie, dat alleen de muziek van De Falla en Ravel (‘Bolero’) ermee te vergelijken is. Wat onderwerp betreft, doet ook 't beste van Panait Istrati verwant aan. De vorm is misschien beïnvloed door die van de beroemdste Sp. romancen, van verzen van Ramón del Valle-Inclán en... door de oude volksprent. Opmerkelijk is dan ook dat een tooneelstuk van Lorca ‘Mariana Pineda’ (La Farsa, no. 52 Madrid 1928) heet ‘romance popular en tres estampas (= prenten)’. 't Is de geschiedenis van een vrouw die voor de liberalen (± 1830) te Granada een vlag borduurde, uit liefde vooral tot een van hen, en die als 't complot mislukt, weigert namen te noemen, hoewel de geliefde man haar in den steek laat en een der vervolgers haar wil redden in ruil voor haar liefde; maar... ‘Liefde is vrijheid’ en zij wil sterven op 't schavot:
Yo soy la Libertad porque el amor lo quiso!
Pedro! La Libertad, por la cual me dejaste.
Yo soy la Libertad, herida por los hombres!
Amor, amor, amor y eternas soledades!
Ik ben de Vrijheid omdat de liefde dat
wilde, de Vrijheid, Pedro, waarvoor jij
mij verliet. Ik ben de Vrijheid, gewond
Liefde en eeuwige eenzaamheid!
Prachtig is de sfeer van droomerig idealisme van de toenmalige romantiek getroffen: de vrijheidsbegeerte onder de dictatuur vond zoo nog een schoonen vorm!
Dr. G.J. Geers