Voorwoord
Het eerste deel van dit nummer van BZZLLETIN, gewijd aan verfilmde literaire werken, bevat de tekstvan vier lezingen die werden gegeven in het kader van de cursus die de VUSA (Centrum Vrije Universiteit en Samenleving) over de moderne Engelstalige roman organiseerde. De vijfde lezing, die van Marius Buning over The French Lieutenant's Woman van John Fowles moet helaas ontbreken: brand verwoestte zijn studeerkamer en zijn complete boekenbezit, terwijl ook alle computerbestanden en videomateriaal verloren gingen. Wij betreuren dit zeer, niet alleen vanwege de tragische gebeurtenis die eraan ten grondslag ligt, maar vooral ook omdat de lezing van Marius Buning onder de cursisten nogal wat losmaakte en dankzij zijn al dan niet provocerende stellingname een echte discussie over boek en film op gang bracht.
Het oorspronkelijke uitgangspunt van de VUSA-lezingencyclus was boeken te bespreken die ook verfilmd waren; in die lezingen zou met name de relatie tussen boek en film belicht moeten worden. In de bijdragen van Jacques Alblas (over On the Black Hill van Bruce Chatwin) en Charles Forceville (over The English Patient van Michael Ondaatje) is dat idee nog terug te vinden; ook het stuk van Marius Buning zou daaraan beantwoord hebben. De twee andere bijdragen hebben betrekking op boeken waar geen film van bestaat: de lezingen over deze boeken zouden in de cursus met uitgebreid videomateriaal (bijvoorbeeld van interviews met de betrokken auteurs) worden ondersteund. De lezing van Christien Franken over Possession van A.S. Byatt en die van Henk Aertsen over Her Story van Dan Jacobson vallen in deze tweede categorie.
De vier VUSA-lezingen worden gevolgd door kritische besprekingen van een zestal recent verfilmde Nederlandse romans, waaronder de drie Vestdijkfilms die VARA, VPRO en NPS onlangs uitzonden.