Jan Kees van de Werk
Sembène Ousmane: ‘Ik weiger mezelf te verkopen’
De Senegalese schrijver en cineast Sembène Ousmane (1932) heeft zich met de wilskracht van de autodidact door de praktijk van twaalf ambachten en dertien ongelukken ontwikkeld tot een geëngageerd auteur en filmer die, zoals één van zijn romanpersonages het formuleert, pas functioneert ‘als hij een doel verdedigt. Een schrijver moet naar het front, de werkelijkheid onder ogen zien.’ In de roman l'Harmattan zegt iemand: ‘Alleen de schrijver is in staat het bewustzijn van de landbouwkundige, de natuurkundige, de smid, de schoenmaker en van onze leiders te onderzoeken. De schrijver is niet een enkele persoon. Hij is een veelvoud van mensen.’
Sembène Ousmane publiceerde in 1956 zijn eerste boek, Le docker noir (De zwarte dokwerker), waarin hij zijn eigen tienjarige ervaring als dokwerker in Marseille, de aan den lijve ondervonden discriminatie en de slechte arbeidsomstandigheden verwerkte. Voordat Ousmane in Marseille belandde - waar hij meehielp de Afrikaanse arbeiders te organiseren, lid werd van de Franse Communistische Partij en de communistische kaderschool bezocht - was hij in Senegal visser, bouwvakker, monteur en metselaar.
Zijn tweede roman, O Pays, Mon Beau Peuple!, verscheen in 1957. Radicale vooroordelen vanuit de zwarte gemeenschap vormen het thema van het boek dat zich in een vissersdorp afspeelt. De hoofdpersoon keert zich tegen de oude huwelijkstradities en kiest zelf zijn (blanke) vrouw.
In 1960 verschijnt zijn epische roman Les bouts de bois de Dieu (De houtjes van God) die de beruchte spoorwegstaking van 1947 in Frans West-Afrika (Senegal, Mali, Niger) beschrijft en het vitale verzet van de vrouwen (dat de staking tot een succes maakte), tot onderwerp heeft. De sterk geschreven verhalenbundel Voltaïque (Krassen van vrijheid) verscheen in 1961. Twaalf verhalen plus een gedicht, die zowel in Frankrijk als in West-Afrika spelen en een levendig beeld oproepen van het leven van de gewone mannen en vrouwen in de hedendaagse en oude tijd. Het verhaal ‘La Noire de...’ (‘Het zwarte meisje van...’) uit deze bundel werd in 1966 door Sembène Ousmane met groot succes verfilmd.