want hij houdt van haar en wenst - uiteraard - zijn gevoelens beantwoord te zien.
Severin blijkt minder verstandig en neemt elke verantwoordelijkheid bij voorbaat op zich. Hij kent immers alleen de dagdroom en kan niet zoals Wanda voor wie het slechts een spel moet zijn voorspellen dat de verwezelijking van een fantasie de vernietiging ervan impliceert. Toch laat Wanda die inmiddels in hoge mate gefascineerd is zich overhalen tot een afspraak om Severin als haar slaaf te behandelen. En ze pakt het weloverwogen aan. Ze laat zich bontjassen aanmeten, die haar het nodige gezag moeten verlenen, ze schaft zich een zweep aan, en maakt een afspraak met Severin, die haar vorderingen verrukt gadeslaat. De eerste masochistische scène verloopt dan ook bevredigend, al schrikt Wanda soms van haar eigen enthousiasme, want Severin te mishandelen windt haar wel degelijk op. Voor Severin die haar bezorgde vragen wegwuift lijkt Wanda's angst een geruststelling te betekenen, ze ‘speelt’ nog steeds de sadistische rol, die hij haar toedicht, maar hij is nog niet bevredigd en wenst hun verbintenis te bestendigen.
Wanda echter blijkt zich de volgende dag een tikje te schamen voor de overtuiging waarmee ze de zweep gehanteerd heeft en ze probeert de gebeurtenissen terug te draaien, wat haar niet lukt. Ze is ondanks zichzelf geprikkeld geraakt door de gebeurtenissen en ze vrijen die nacht hartstochtelijk, al blijken de rollen zich te keren, Severin bijt zijn minnares bijvoorbeeld tot bloedens toe, wat haar overigens niet onaangenaam is. De eerste fase van hun uitzonderlijke relatie, namelijk die van het experiment is hiermee afgesloten. Severin en Wanda weten ongeveer wat ze aan elkaar hebben en waartoe ze in staat zijn.
Sacher-Masoch voert nu handig een episode in, waarin de beide geliefden noodgedwongen afstand van elkaar moeten nemen. Een vriendin van Wanda komt bij haar logeren en Severin wordt tijdelijk buiten spel gezet, wat hij ietwat angstig ondergaat. Wanda echter amuseert zich met haar vriendin, doet knorrig tegen Severin, die haar lijkt te irriteren en ze waarschuwt hem nogmaals expliciet voor haar vrouwelijke natuur, die door karakterloosheid wordt bepaald. ‘Voel je nooit zeker bij de vrouw van wie je houdt,’ zegt ze tegen Severin, die wel luistert, maar haar niet begrijpt. ‘(...) Te allen tijde heeft enkel ernstige diepe cultuur het zedelijk karakter geschapen; zo laat de man ook als hij zelfzuchtig, als hij boosaardig is, zich altijd leiden door principes, de vrouw daarentegen enkel door haar opwellingen. Vergeet dat nooit en voel je nooit zeker bij een vrouw van wie je houdt.
Zodra de vriendin vertrokken is, lost de spanning tussen Severin en Wanda op en ze vinden elkaar terug, maar Wanda is nu overtuigd van het feit dat haar dromerige aanbidder nooit op haar liefde kan rekenen. Ze vertelt hem dat ze nooit zullen trouwen, maar dat hij geestelijk voor haar zo belangrijk is geworden, dat ze hem niet meer kan missen. Severin, geprikkeld door de gedachte hoe weinig hij voor Wanda betekent, biedt zich opnieuw als slaaf aan, Wanda stemt nu toe en het net begint zich vaster aan te trekken. Wanda en Severin zijn het erover eens dat Severins liefde eenzijdig is en zal blijven - al zullen zij dit nooit uitspreken - en daarmee is iedere kans op een onschadelijk rollenspel verkeken. Severin is de afhankelijke partij, die geen enkel recht op Wanda's emotionele leven zal kunnen laten gelden.
Het psychologische effect volgt onmiddellijk. Severin schrikt als hij ziet hoe bewust en gedetailleerd Wanda de zaken aanpakt - ze stelt contracten op waarin haar absolute macht wordt vastgelegd - en begint onmiskenbaar terug te krabbelen. Zijn fantasie dreigt werkelijkheid te worden en voor het eerst begint Severin te beseffen wat het betekent om zich op leven en dood uit te leveren aan een vrouw, die hij goed beschouwd niet eens kent, maar Wanda stelt hem met ‘bewogen stem’ gerust, want in feite zijn beiden alleen nog maar in staat tot de valse emoties, die worden opgelegd door hun fundamentele ongelijkheid. Wanda raakt nu werkelijk geïntrigeerd en is vast van plan zich over te leveren aan haar meer primitieve driften. Van enige zinnige communicatie is intussen geen sprake meer, want Severin wordt gekweld door afwegingen waarin hij Wanda's karakter en intenties probeert te beoordelen. Terecht is hij bang dat Wanda haar macht zal misbruiken, ze zou hem weleens kunnen martelen voor haar eigen plezier in plaats van het zijne, al blijven deze twijfels een niet mis te verstane prikkelende factor, want Wanda begint te voldoen aan zijn ideaalbeeld van de vrouw, en zo iemand laat zich natuurlijk niets gelegen liggen aan het zelfrespect van Severin.
De tweespalt in het genot van Severin wordt versterkt wanneer Wanda zoals afgesproken op jacht gaat naar minnaaars en hij begint haar te verwijten dat ze zijn ‘fantasie te ernstig opvat’. Hij wil hun beider toekomst niet opofferen aan een ‘gril’, maar het is te laat, Wanda weet dat ze niet meer terug kunnen en dreigt Severin te verlaten wanneer hij zich onttrekt aan hun afspraak. Severin, die gebonden blijkt aan het ideaalbeeld wat Wanda voor hem vertegenwoordigt, blijkt niet bij machte haar los te laten, en zal steeds opnieuw zwichten voor Wanda's chantage, terwijl ze niet van Severin kan houden, omdat hij niet mannelijk genoeg is. Ieder contact dat zij met Severin als haar slaaf onderhoudt bevestigt de onmogelijkheid van hun liefdesrelatie.
Het verdere psychologische verloop is voorspelbaar. Wanda en Severin vertrekken naar Italië waar niemand hen kent en zij zich ten volle kunnen uitleven. Wanda leidt een prettig leven met minnaars en operabezoeken, terwijl Severin als haar knecht fungeert en geregeld afgetuigd en gekweld wordt op een niet mis te verstane wijze. Van enige ontwikkeling in hun verhouding of karakters is geen sprake meer, en Sacher-Masoch lijkt in het laatste deel van Venus in bont meer zijn eigen fantasieën te openbaren dan enig inzicht in het masochisme van Severin te geven. Wanda is van een veelzijdige vrouw tot een onverschrokken tiran geworden en Severin zelf wacht lijdzaam op zijn ondergang, die niet lang op zich laat wachten.
Wanda ontmoet een mooie Griek, die in het bezit is van de masculiene aard waarnaar Wanda verlangt. Hij is arro-