Hans D. Baumann en Arman Sahihi
‘William van Baskerville is een grote intellectuele snob’
In gesprek met Sean Connery
Het interview vond plaats tijdens een autorit van Connery's appartement naar Century City, dat aan het strand van Malibu ligt. Connery's vrouw, Micheline zat aan het stuur en vroeg af en toe hoe ze moest rijden. Het was zo'n typisch Californische lentedag: zon, palmen en smog.
Meneer Connery, wat was voor u van doorslaggevende betekenis (de rol, de regisseur en/of de producent) om in De naam van de roos William van Baskerville te gaan spelen?
Nou, ik had gehoord dat er iemand met een uitstekend draaiboek rondliep. Dus toen heb ik er mijn agent naar gevraagd. Ik had het boek niet gelezen, maar ik had Am Anfang war das Feuer gezien en dat vond ik een erg goede film. Daarna kreeg ik het draaiboek in handen, las het en dacht: ja, dat is de moeite waard.
Wat precies beviel u aan het draaiboek?
Ik vond het doordacht, boeiend, uitdagend en zeer onderhoudend. Vandaar.
De figuur William van Baskerville heeft naar onze mening positieve kanten, zoals zijn tolerantie en zijn vergaande intelligentie, alsook negatieve, gelet op zijn soms wat berustende, ja zelfs afwijzende houding. Hoe ziet u William? Welke karaktertrekken hebt u als belangrijk ervaren bij het spelen van deze man?
Mij bevalt het idee van een monnik die de last van zijn verleden met zich draagt, de tijd waarin hij leeft kan relativeren en gevoel heeft voor de toekomst. Dat maakt hem tot iemand die anders is dan anderen. De scènes waarin hij zich tot Adson richt en hem over zijn verleden vertelt, vormen voor mij dan ook de ruggegraat van de film.
Had u een speciale voorkeur voor deze scènes?
Jammer genoeg stond het draaiboek het niet toe deze scènes chronologisch en in een keer achter elkaar op te nemen, zodat het tamelijk moeilijk was iedere keer weer opnieuw in je ritme te komen. Moet u nagaan, de eerste scène werd het laatst opgenomen en de laatste het eerst. Nou ja, zo ongeveer.
Wat bevalt u nog meer aan de persoon/persoonlijkheid van William?
Dat hij een grote intellectuele snob is. Hij weet dat hij meer weet dan de anderen. Hij weet hoe het leven in elkaar zit en hoe de dingen werken. En ik denk dat zoiets vreselijk frustrerend moet zijn. Ik bewonder hem er ook om dat hij zijn intellectualisme opzij kan zetten wanneer hij met Adson of met Umbertin spreekt. We hebben geprobeerd ook de menselijkere kant van William aan bod te laten komen.
Naar wat wij hebben kunnen zien streeft Annaud ernaar zo naturalistisch mogelijk te filmen, hoewel de wereld van de cinema eigenlijk het toppunt van kunstmatigheid is. In hoeverre is dat voor u acceptabel en wat zijn voor u de uiterste grenzen van deze benadering?
Welnu, Jean-Jacques heeft werkelijk een onwankelbaar geloof in realisme. In dat grote klooster van Eberbach liet hij ons bijvoorbeeld op sandalen rondlopen. Het was zo koud dat je bij het spreken je eigen adem kon zien, en daar ging het hem ook juist om. Ik vind het onzinnig om op deze manier de gezondheid van mensen op het spel te zetten. Niet alleen uit consideratie, maar het is gewoon belachelijk om op zo'n manier een film te maken.
Hoe had het volgens u gemoeten?
Ik vind dat men één grote opname blootsvoets had moeten maken en de rest bij het monteren met allerlei trucjes had moeten maskeren. Nee, ik geloof niet dat dit soort realisme absoluut nodig is en daar trek ik dan ook mijn grens.
U hebt in het verleden al de nodige ervaring opgedaan met het spelen van historische personen; de meest in het oog springende vergelijkbare rol is misschien wel die in Robin en Marian. Wat is voor u het onderscheid tussen de middeleeuwse Robin en de middeleeuwse William?
Hun enige overeenkomst geldt hun kostuums. Robin was een held. Maar hij was niet al te slim. Ik heb geprobeerd een beetje naïeve persoon van hem te maken.
Waarom eigenlijk?
Het is iemand die lukraak dingen doet zonder er van tevoren over na te denken. Dat leidt dan ook tot een zeer tragisch einde met Marian. Dat is het verschil met William, die eerst bij zichzelf te rade gaat, maar op een gegeven moment inziet dat hij nog niet kan ingrijpen, hoewel dat eigenlijk geboden is. Ik heb geprobeerd Williams intelligentie nadrukkelijk naar voren te laten komen.
Wat uw rol als collega-acteur betreft: we hadden regelmatig de indruk dat u niet alleen als William Adsons leermeester was, maar ook als Sean Connery Christian Slater in het een en ander onderwees. Hebben we daarin gelijk?
O zeker, ja, we gingen ook buiten de film met elkaar om. Adson is de zoon van een baron. Hij is in zeer sterke mate