American film genres/Henk Camping
een sociologische filmstudie
Film/popular culture/sociology staat er op het omslag en daarmee is dit populair wetenschappelijk filmboek goed gedefiniëerd. Jammer, dat zoiets niet in de Spectrum Aula-reeks verschijnt, want daarin zou het beslist niet misstaan.
De filmsociologie is een terrein dat in Nederland nog nauwelijks ontgonnen is. Van Dr. A.G. van Deelen verscheen inmiddels jaren geleden Sinds Godard dat een sociologische verkenning is van het fenomeen filmstroming, hoofdzakelijk opgehangen aan de Franse Nouvelle Vague, waarvan inderdaad Godard als een van de belangrijke beschouwd wordt. Dr. Peeters en Hes hebben zich ook in het Nederlands taalgebied gewaagd aan een wetenschappelijke benadering van film en nog niet zolang geleden verscheen een doktoraalskriptie politikologie over film van Jan Heijs. Alleen de universiteit in Utrecht kent, voorzover ik weet filmsociologie als apart vak. De Nederlandse Filmakademie houdt zich nauwelijks met de sociologie van de film bezig. De kennis die men in Nederland heeft over de relatie film en maatschappij, wordt hoofdzakelijk opgedaan door marketing-figuren die, als ze al wetenschappelijk bezig zijn, alleen geïnteresseerd zijn in de financiële kanten van het medium. Kortom, we mogen ons verheugen op ieder boek dat in Nederland verschijnt en de sociologie van de film tot onderwerp heeft.
American film genres van Stuart M. Kaminsky is zo'n boek. Op het omslag prijst het zichzelf aan als The best book yet published in this field....a major contribution to the analysis of American film, een uitspraak van niemand minder dan John Cawelti, past president, popular culture association. Nou denk je dan, hij kan het weten!
Wanneer je na lang onderzoeken en nadenken eindelijk kunt formuleren hoe het nou zit met die filmgenres, dan kan het niet anders dan zeer voordehandliggend zijn. Het boek van Kaminsky heeft dat toch wel wat al te vaak en dan krijgt het iets van die logika die spreekt uit de tv-reklames van Amira-tampons ‘Logisch hè, die ronde top’.
Omdat American film genres echter soms diep teruggrijpt in de geschiedenis en verbanden legt tussen toen en nu, is het boek toch zeker wel de moeite waard. Het gevoel van een voordehandliggende sociologische interpretatie, zonder enige verrassing, zal wel te maken hebben met mijn eigen achterdochtige onmacht om andere konklusies te trekken of feiten te achterhalen.
STUART M. KAMINSKY: American film genres Dell Publishing Co., Inc. / 288 blz.
verkrijgbaar via import Van Ditmar