Margaretha Ferguson & James Brockway praten over Virginia Woolf
J.B. Zou je de discussie willen baseren op ons beider ondervindingen bij het lezen van Virginia Woolf, of zou het makkelijker zijn, althans duidelijker voor de lezer, wanneer we enkele bepaalde facetten kozen? Bijvoorbeeld de feministische kant?
M.F. O nee, niet speciaal voor mij.
J.B. Het zou het wel héél eenvoudig maken als we alleen daarover gingen praten.
M.F. En... erg tendentieus, en erg modieus, vind ik.
J.B. Modieus, inderdaad.
M.F. In de jaren vijftig toen ik voor mijzelf Virginia Woolf ontdekte, zag ik haar werk als een soort hogeschool voor het schrijven. En in die tijd voelde ik mij daarmee verschrikkelijk alleen. Ik stelde Reinold Kuipers voor om haar te vertalen, maar die zei: ‘Ach, Virginia Woolf... die beschouwen wij als een soort droogbloeier...’
J.B. Dat heeft hij misschien gelezen in de Engelse bladen. In die tijd was er daar een reactie tegen haar werk, tegen dat verfijnde, gevoelige. Het waren de jaren van de opkomst van Kingsley Amis enz. Ook een reactie tegen het verfijnde, het gevoelige, ook horend bij haar maatschappelijke stand. Omdat zij was eli...
M.F. Elitair! Ja! Goed, op het ogenblik is er meer belangstelling voor Viginia Woolf. Maar zeg je: laten wij het hebben over haar feminisme, dan reageer ik: waarom haar meteen weer zo etiketteren...
J.B. Toch wil ik iets aanhalen dat te maken heeft met het feminisme en dat ik zeer interessant vond. In een van haar essays Thoughts on Peace in an Air Raid legt Virginia Woolf verband tussen het gebrek aan vrijheid van de militair onder Hitler tijdens een oorlog en het gebrek aan vrijheid van de vrouw in de samenleving. Haar conclusie luidt dat vrijheid ‘indivisible’ is: vrouwen moeten het agressieve in de man, zijn ‘onderbewust Hitlerisme’ helpen uitroeien. Deze manier van feminisme belijden vind ik zeer fundamenteel; zij ziet als basis daarvan niet alleen vrijheid voor de vrouw, maar voor iedereen.
M.F. Ja, mijn kritiek, mijn verzet, mijn verweer geldt niet in het minst Virginia Woolf zelf of haar A room of one's Own (je vindt haar feminisme trouwens al in haar eerste romans, in hele kleine verstopte zinnetjes vaak). Mijn kritiek geldt de reactie van de buitenwereld op haar werk.
J.B. Ja, dus de tendens van tegenwoordig om haar vooral in te lijven bij het feminisme.
M.F. Ergens in zijn eigen autobiografie heeft Leonard Woolf, haar man, het erover dat Virginia enkele malen boeken heeft geschreven ‘against the grain’, tegen haar eigen wezen in; dan ging het om een geformeerde poging van haar om te proberen vooral ‘matter of fact’ te zijn, met de voeten op de grond. Zij moest zich ontzaglijk schrapzetten tegen haar ‘flight of the mind’ (titel waaronder ook een deel Brieven is gepubliceerd). Leonard Woolf zegt dat dat ook haar crises heeft medeveroor-zaakt... hij noemt o.a. Night and Day en wat van de essays... vooral een werk dat volgens hem ‘full of argument’ is: Three Guineas. Volgens mij (hier komen we weer op het feminisme terug) heeft zij zich dan willen forceren om te beantwoorden aan het manlijke ideaal: feiten, feiten, feiten, en op concrete feiten gebaseerde argumenten.
J.B. Dat zou dan betekenen dat haar eigen filosofie; de éénheid van al het bestaande, de eenheid waarnaar zij ook streefde in haar romans en waardoor zij kwam tot die ‘flight of the mind’, vooral werd gezien als het werk typisch van een vrouw, los van de grond, en dat zij probeerde iets te doen wat meer praktisch was, meer manlijk?
M.F. Ja.
J.B. En Leonard Woolf zei juist dat het schrijven van dergelijke stukken die haar eigenlijk niet lagen maar zozeer kwaad deed, uitputte?
M.F. Hij zag dat zeker als mede-oorzaak van de crises die zij toch al doormaakte omdat zij toch ook een beetje geestesziek was...
J.B. O, meer dan een beetje.
M.F. Dat forceren van zichzelf, eigenlijk niet jezelf durven zijn maar trachten je te conformeren aan de opvattingen van de buitenwereld dat zou haar volgens Leonard Woolf zo'n spanning hebben berokkend dat ook daardoor telkens weer die inzinkingen en depressies opkwamen. Ik geloof dat voor dit soort inzichten de tegenwoordige tijd iets rijper is dan de vroegere tijd.
J.B. Dat leidt ons naar de vraag: hoe verklaar je die enorme belangstelling van de laatste jaren? Maar vooral wil ik nog even zeggen dat het me zo verbaasde en ook interesseerde dat Leonard Woolf vond dat dat ‘andere soort’ schrijven haar zo zwaar viel dat dat haar ziek maakte: ik heb