begon als in een trance een bepaald riffje eindeloos te herhalen. Billy laste vragen in zijn betoog in om te controleren of Sam nog luisterde. Hij bleef Sam net zolang aankijken totdat die er niet onderuit kwam repliek te geven.
Sam hield op met spelen en verklaarde: ‘O, dat weet ik niet,’ om daarna met hernieuwd enthousiasme in te zetten. Hij musiceerde vaak door cd's heen, waar Billy bloednerveus van werd omdat hij dan niet wist waarop hij zich moest concentreren. Billy zette de muziek uit, pakte zelf een gitaar en begon te improviseren op Sams thema: een poging door de muur van Sams tijdelijk autisme heen te dringen. Net als de twee partijen begonnen te sporen legde Sam zijn gitaar weg en zette de muziek weer aan.
Dit keer lag er een boek van Luif op tafel. Luif was doordeweeks in Gent, waar hij kinderfilmpjes maakte, maar in de weekends sliep hij in de kapiteinshut op de achtersteven. Het leven een gebruiksaanwijzing van Georges Perec. Billy pakte het op, sloeg het open en begon voor te lezen uit de preambule. Sam speelde op dat moment een progressie van zelf uitgevogelde jazz-akkoorden. De zinnen klonken er mooi bij. Billy zag dat Sam zijn oren spitste en ging door met lezen. Sam stelde voor het stuk te hernemen, na drie of vier keer kregen ze het ritme kloppend; alle zinnen pasten binnen de gehanteerde maateenheid en als de muziek een afronding naderde was Billy toe aan de conclusie van de lange, eerste alinea.
Sam begon in een kartonnen doos te rommelen en kwam na een klein kwartier op de proppen met een halfleeg bandje waarop ze het experiment konden tapen.
Ze varieerden met een countrydeuntje en een blues in open stemming, gespeeld met een slide. Naarmate Sam meer opging in de muziek speelde hij luider. Billy kreeg moeite erbovenuit te komen en las dwingender, teneinde Sam te bewegen hem in zijn dynamiek en tempowisselingen te volgen. Maar Sam zakte steeds dieper over zijn gitaar, terwijl zijn hoofd vervaarlijk heen en weer wiegde, als de kop van een ratelslang. Er sloop een geërgerde toon in Billy's voordracht die niets te maken had met de inhoud van het verhaal. Billy liep rood aan en was er verbaasd over dat hij de ingewikkelde zinnen nog feilloos uit zijn mond kreeg. Het was alsof de tekst de teugels overnam, alsof hij gestuurd werd. Hij was zich er niet van bewust dat hij onderhand klonk als een doorgedraaide kistjespredikant; dat hoorde hij later op het bandje. Het werd een shoot-out tussen aan elkaar gewaagde tegenstanders, met zo nu en dan een kleine verrassing,