Boekzaal der geleerde wereld. Jaargang 1715
(1715)– [tijdschrift] Boekzaal der geleerde wereld– AuteursrechtvrijHet gouden reukaltaer, de Messias, en daerop geleit het Reukwerk der Gebeden, als eene vrught des H. Geestes, waertoe de Speseryen gehaelt zyn uit het Vader Onze, en gewassen in het Hof van Eden: dienende om een iegelyk naer zynen stuet te leeren | |
[pagina 199]
| |
bidden volgends het volmaekte gebedt des Heeren. Hier koomen by verscheidene gebeden der Vaderen, en in het byzonder het gebedt van Hiskias op zyn krankbedde, den Heere als zynen Borg aenroepende, om getroost te sterven. De Opdraght is aen Israel. Door Hero Sibersma, Predikant te Amsterdam. By Jan Boom, 1716. in 8. groot 192, met eene Opdraght van 94 bladzyden.Geen Schryver was 'er ooit, die het bevel meer opvolgde, dat allen Leeraeren wordt opgeleit, namentlyk, die spreekt spreeke de woorden van Godt, dan de Heer Sibersma, wien daerin de voorrang wel magh gegunt worden; immers zoo men de woorden in dien zin opvat, dat een Godtgeleerde Schriftuurlyke spreekwyzen moet gebruiken. Wy gelooven niemant in staet te zyn, om 'er eenen aen te wyzen, die deeze lesse naeuwkeuriger opvolgt. Allen, die deezen Heer en zynen schryftrant kennen, moeten hiervan overtuigt zyn, en het geen hy nu in het licht geeft, zal van zyne voorgaende werken geenszins ontaerdt weezen. Laet ons eerst de Opdracht, en dan hetwerkje zelfs beschouwen. De Opdracht is aen het out en adelyk geslacht van Israël, en in het byzonder aen de rechte liefhebbers van Moses en de Profeeten, die hy met reden den naem van eerwaerdige Mannen van | |
[pagina 200]
| |
Juda geeft. De Heer Sibersma verhaelt, met den eersten opslagh, der Christenen, of, gelyk hy ook zeit, der Messiaenen afkoomst, en telt op, wat der Jooden vaders aen ons Heidenen geleeraert hebben ten opzighte van de slaevernye der zonde: de verlossige van de zelve en van der zelver schult: ook hoe de Messias, ten dien einde, zoo in het Paradys als aen Abraham, onder den naem van Zaet, belooft is. Met een woort, alles, wat ter zaliginge van den Zondaer vereischt werd, wordt ons, in deeze Opdracht, met leevendige verwen afgeschildert, uit Moses en de Proseeten zeer klaer opgeluistert, en met eenen aengetoont, dat de Messias niet alleen zoude zyn een Licht van Israël, maer ook der Heidenen. De eigenschappen, die in den Messias vereischt werden, worden by den Heer Sibersma ook uit de Voorzegboeken aengetoont, en na dit alles omstandigh verhandelt te hebben, zoo vraegt onze Schryver, aen Jakobs out en adelyk geslacht, of wy Christenen geene liefhebbers van hunnen Moses zyn? het geen hy vertrouwt, dat in het Geschrift, het welke hy nu aen hen opdraegt, zeer helder zal doorstraelen; dewyl we, zeit die Heer, hierin onze toevlught tot Moses of tot zynen Tabernakel neemen, die hem van Godt op den Berg getoont is. Waerna de Tabernakel met zyn gereetschap op den Messias wordt overgebraght, en, behalven veele andere dingen, de Messias zeer naeuwkeurigh uit de Voorzegschriften bestem- | |
[pagina 201]
| |
pelt, neffens het geene wy, volgends de zelve, met gront verwaghten, dat Jehovah, volgends zyne belofte, noch zal vervullen. Wat is 'er na dit alles dan toch overigh, vraegt onze Schryver aen de Mannen van Juda, dan den Heere ieverigh om verlichte oogen des verstants te bidden, opdat men de wonderen zyner Wet, waerin Godts Zoon de voornaemste is, te beter mooge aenschouwen. Het Werk zelf beschryft vooreerst den Tabernakel met des zelfs Voorhof en twee vertrekken, zoo als wy dit alles Exod. XXIII. 9. Kap. XXV. 30, 31. vergeleeken met kap. XXXV. 13-15. geboekt vinden en hier tot een geestelyk gebruik zien overgebraght. Het gouden Reukaltaer wordt noch omstandiger, zoo ten opzichte van des zelfs gebruik als geestelyke beduidenisse, afgemaelt. Daerop wordt aengeweezen, hoe in het volmaektste Gebedt, dat Christus zelf met zyne gezegende lippen geheilight heeft, Matth. VI., alle goederen, die ons van Christus toekoomen, begreepen zyn, het geen waerdigh is nader te worden overwoogen; te meer, omdat het te duchten is, dat dit kortbondigh Gebedt maer al te veel uit sleur en gewoonte, zonder aendaght, wordt uitgesprooken. De Voorrede, de Bede en het Slot der zelve, wordt ons hier gebedtswyze uitgebreidt. Zie hier een staeltje over de tweede Bede: ‘Dewyl, ô Vader, uw Naem in de offerhande van uwen Zoon geheilight zy, zoo heeft hy daerdoor een Erfdeel en Koningkryk on- | |
[pagina 202]
| |
der Jooden en Heidenen verworven. Dies bidden wy u ootmoedelyk, dat gy hem dat verworvene en van u verordineerde Koningkryk wilt geeven, opdat hy het zelve inneeme, door het woort zyner, genade tot hun te zenden, om ze te lokken en den geest der genade te schenken, om ze te trekken; hem als hunnen Priester te omhelzen; als hunnen Koning te kussen, en al zoo door de gehoorzaemheit des geloofs in zyne gemeenschap in te gaen en daerin zaligh en heiligh te worden. Zeg, ô Vader, tot het Noorden, geef enz. opdat myn huis vol worde; dat met 'er tyt alle Koningen zich voor u nederbuigen en hunne onderdaenen u vreezen. Laet de Koning Apollion, de Antichrist, alzoo hoe langs hoe meer verbrooken worden; opdat hy, met de poorten der Helle, zich niet meer tegen het Koningkryk der Hemelen verheffe; maer dat die groote Ergernis als een Jericho eens weghgenoomen worde, opdat de geestelyke Erffenis uit Jooden en Heidenen toevloeie, en daerop de Serafynen te zyner tyt eens moogen zingen, dat alle landen met uwe Heerlykheit vervult zyn, en eindelyk uw Zoon, als Koning, den laetsten vyant, den Doodt, overwinne, en gy, ô Vader, daerop moogt zyn Alles in allen. Amen.’ Na het eindigen van zulke smeekingen over elke Bede, volgt een Gebedt voor de Bekeeringe van Joden en Heidenen en allen die afdwaelen. Zoo ook | |
[pagina 203]
| |
eene dankzegging en gebedt voor de Overheit, en wegens het Euangeli, door Godts genade aen ons gegeeven. Gebeden voor en na de Predikaetsi, als ook voor eenen Student en eenen jongen Leeraer in de Godtgeleertheit, worden ons hier ook opgedischt. Als ook, hoe men voor en na het gebruik van het H. Avondmael moete bidden, met eenen wat smeekingen ryken en armen hemelwaerts moeten opzenden. Jongelingen, die tot bedaeren en inkeer koomen, als ook bejaerden, die zich Gode beginnen te vernederen, zullen elk hier hun bescheiden deel konnen krygen. Zwak- en sterkgeloovigen, die ter Zee gaen en aldaer storm moeten uitstaen, konnen alhier te reght geraeken. Zondaers die op hunnen zondendroessem achteloos blyven ronken, en op het krankbedde van hunnen zondenslaep worden opgewekt, als ook anderen, die de doodt in den geloove te gemoet zien, krygen hier ook fraeie voorschriften, hoe men in tyden van den woedenden oorlogh, van droevige pest, en van knaegenden hongersnoodt den Almoogenden door het gebedt moete in de roede vallen, wordt hier deftigh aengeweezen. Vervolgendsvindt men hier, hoe Godts gemeente, volgens het Paradyswoort, en den inhoudt van het Onze vader, een welvoegelyk gebedt kan schikken. Een dankzegging en gebedt voor Amsterdam in het byzonder volgt alsdan in rang, en ook geloovige gebeden der vaderen in het gemeen, als ook van Noach, Abraham, Isaak, Jakob, Moses, Job, Jabes, | |
[pagina 204]
| |
David, Hiskias en Daniël, worden hier ook in het byzonder ontworpen, het welk van de gebeden der Apostelen gevolgt wordt. Hierop recht onze Schryver het reukaltaer der gebeden op, zoo tot verheerlyking van Godts Algenoegzaemheit, als om deel aen Godts Zoon te hebben, en met Christus in gemeenschap te zyn. Vervolgends wordt Efez. 1:3-14, Efez. 1:17 Heb. 4:14-16 Heb. 10:19-23. zeer Schristuurlyk verhandelt en ook aengetoont, dat de Heere Christus het volmaekte gebedt uit de Profeeten genoomen heeft. En wordt dit alles met een Reukwerk der dankzegginge aen den Messias beslooten, omdat hy als de groote Profeet ons het volmaakte gebedt geleeraert heeft en daerin met eenen te verstaen gegeeven, dat hy de Priester is, die door zyne offerhande den naem des vaders heeft geheilight, en een Koninkryk met des zelfs gevolgen heeft verworven. Zie daer, zoo wy oordeelen, genoeg om van de nutbaerheit van dit fraeie werkje te oordeelen, het geen wy voor elk overlaeten. |
|