Biekorf. Jaargang 24
(1913)– [tijdschrift] Biekorf– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 81]
| |
[Nummer 6] | |
De gewezen muurschildering uit de Speelmanskapel te BruggeMet een algemeen woord over S. Ontcommere te Brugge (Verv. van bl. 80). 't Is in zulken dos, dat zij nog allejare, op haren dag den 20n in Hooimaand, plechtig rond het ‘Slot’ gedregen wordtGa naar voetnoot(1). Na de processie dan, wordt gelezen 't volgende gebedGa naar voetnoot(2): | |
[pagina 82]
| |
AveGa naar voetnoot(1) Gemma virtuosa
Wilgefortis vernans rosa
munde tute patens Glosa
sis pro nobis speciosa
interventrix gloriosaGa naar voetnoot(2).
V. Elegit eam Deus et praelegit eam.
R. In tabernaculo tuo habitare facit eam.
Oremus
FamiliamGa naar voetnoot(3) tuam quaesumus Domine Beâte Wilgefortis virginis martiris tuae regis filiae meritis et precibus propitius respice et sicut ad preces ipsius quam concupiscis barbam coelitus accressere fecisti ita desiderie cordis nostri supernae gratiae digneris beneficiis augmentari. Per Dominum nostrum Jesum Christum etc...
Daarna worden daarbijgevoegd de gebeden aanbevolen in den volgenden aflaatbriefGa naar voetnoot(4): Henricus Josephus Van Susteren bij de Gratie Godts, ende des H. Apostolijcken stoel Bisschop van Brugghe, Erf Achtig Cancellier van Vlaenderen êz. | |
[pagina 83]
| |
toont hebben, dat sij in den pant van binnen hun Clooster van oude tijden door overleveringhe vande overledene ouderlinghen met bijsonderlijcke devotie geviert hebben ende noch sijn vierende de memorie van de H. Maghet, ende Martelaresse Wilgefortis ofte gelijck andere haer noemen Ontcommera, wiens beeldt gehecht aen een Cruijs aldaer is rustende, ende alsoo sij om dese devotie te vermeerderen ons ootmoedelijck versoght hebben den aflaet van XL daghen. Soo ist dat wij desen aflaet uijt de schatten van de H. Kercke aen de voorseijde Religieusen sijn vergunnende, den welcken sij, in staet van gratie sijnde, alle daghen eens sullen konnen verdienen, als sij met uijtgestreckte armen sullen lesen 5. Vader Ons, ende 5. Wees gegroet voor het beeld van dese heijlighe Maghet ende Martelaresse ter eere vande vijf bloedighe wondekens vanden ghecr[u]ijsten Jesus, wiens Cruijs die selve H. Maghet wel heeft willen opnemen, ende op dien Autaer haer leven sacrificeren tot bevesti[n]ghe voor het Geloof ende de Maegdelijcke Reijnigheijt; opdat sij met ieverighe devotie dese H. Maghet vierende het exempel van haere stantvastigheijt nae volghen, ende alsoo als kloecke Maeghden ende Bruijten van den bloedighen Bruijdegom der zielen alle moegelijckheden, anxten, ende peinen van deser wereldt moghen ontcommen, ende overwinnen, ende met haer de hemelsche vreught genieten in alle eeuwigheijt. Aldus gegeven tot Brugghe den 3. October 1733.//. Henricus Josephus Bisschop van BruggeGa naar voetnoot(1). De h. Ontcommere heeft te harer eer, ook een gilde gehad in de brugsche s. JanskerkGa naar voetnoot(2); dit was op 't einde der XVe eeuw, en waarschijnlijk wel tot binnen de XVIe eeuw. Alles wat ik ervan wete, vooralsnu tochGa naar voetnoot(3), staat in 't volgende stukGa naar voetnoot(4): | |
[pagina 84]
| |
[Fol. 191 vo]. Lre concessionis capelle in ecclā Sti Johañis confraternitati Stor. Willefortis virginis et mris ac Rochi confessoris suffragatoris contra pestem. | |
[pagina 85]
| |
patronaetscap ende specialic aldaer ten outare van onzer lieuer vrauwen staende in de voorkerke neffens derGa naar voetnoot(1) zuudduere ande oostzyde hebben de voors. ghildebroeders ende den ghemeenen gheselscepe vander zeluer ghilde van sinte ontcômeghe ende sinte Rochus gheconsenteirt ende by desen onsen Irên consenterenGa naar voetnoot(2)Ga naar voetnoot(3) den voors. outaer midsgaders der plecke int viercantte teender capelle streckende vanden zeluen outare in deGa naar voetnoot(4) langde toot den ganghe van der voors. zuuddeure ende in de breede vanden vtersten zuudmeure tot onder de boghen van dier zyde ende alzo verre ter kerken waert in als den vtersten pilaer neffens den voors. outare staende dat bewyst ende niet voordere de welke voors. plecke de zelue ghildebroeders zullen moghen doen ofluucken ende betîmeren tuerlieder gheliefte ende ooc bouen den voors. ganghe eenen docxael doen maken ten weerkelicxten twelc wy hemlieden bij desen onsen letteren consenteren ende al dit ten oorboore ende ghebruucke vander voors. ghilde omme daer in huerlieder messen ende den gods dienst te doen doene teeuwighen daghen behouden de voorwaarden condicien ende besprec hier naer verclaerst. Int eerste dat alle de offeranden [fol. 192 ro] zij in ghelde wasse ofte andersins commende ten outare tspriesters handen ter messe zy van kercganghen brulochten zielmessen ofte andersGa naar voetnoot(5) Ne zal de voors. ghilde niet anghaen noch en zullen de voors. ghildebroeders daer in geen Recht noch deel hebben maarGa naar voetnoot(6) alzulke offeranden zullen ghegeuen worden bij den capellaen vander zeluer kercke van sinte Jans in onsen choor ghefundeirt ende anders zo dat | |
[pagina 86]
| |
vanGa naar voetnoot(1) houden tyden gheploghen es Voort van allen den apporten proffyten ende incommen ter cause van indulgencien deuocieñ processien sermoenen ofte andersins ter voors.Ga naar voetnoot(2) capelle incommende zal tofficie van onser fabrycke hebben de rechte heltsceede ende dander heltsceede de voors. ghilde Voort waert ooc zoo dat in de voors. capelle eeneghe pardoenê vercreghen worden ende datmen daer zeinde met eeneghen Reliquien zo zullen die vander voors. ghilde of die daar of tlast hebben zal van onser fabrycke weghe ende van der voors. ghilde al tghelt datter incommen zal steken ende besteden in eene busse ende alle andre zakene te wetene was vlas of dies men daer ghiften zal in eene kiste of confre sluutende alzo wel de voors. busse als de kiste met tween sloten van welken wij hebben zullen den eenen slotele ende de ghilde den anderen omine ter zeluer busse kiste ende confre ghesaemder handt te ghane alst ons lieden ghelieuen ende goeddyncken zal. Ende tapport daer gheuonden alf endeGa naar voetnoot(3) alf te deelene Item wanneer datmen sermoenen doen zal ter begherte vander voors. ghilde vanden conqueste ende almoesenen diemen vercrijghen ofte ontfanghen zal binnen ofte ter cause vand. voors. sermoene zo zal de selue onse fabrycke hebben deen heltsceede behouden dies dat vander helt vander voors. fabrycke vp datter zo vele incame de helt vanden salarisse van den predicare zal worden ghedefalquiert ende ofghetrocken Item de voors. ghilde wort ghehouden te betalene teeweghen daghe alle jare twaalfGa naar voetnoot(4) g. vlaemscher munte ten profyte vander zeluen fabrycke van onzer kerke teener zeker Rente Voort zullen zy ghehouden zijn te betalene voor water wyn ende broot daermen de messen mede celebreren zal jaerlicx ooc twaelf gr. Ende bouendien te onderhouden de glaseveinsters vander voors. huerlieder capelle altoosGa naar voetnoot(5) de voors. veinsteren beterende ende niet arghende zonder cost of last van onser kercke voors. Item van ludene en van tghuene dat den costre angaet zal de zelue ghilde conuenieren ende ouercommen metten voors. costere ten bewysene van ons deken ende capitele voors. Waert ooc zoo dat yement van der voors. ghilde begheerde Inde voors. capelle begrauen te zyne tware manlic of vraulic persoon boúen deGa naar voetnoot(6) veertien jaren houdt wesende zo zal hij daar mueghen begrauen wesen behouden dat hy fonderen zal twyntich gr. tjaers om een jaerghetyde in onsen choor eruelic te doene ofte daar [fol. 192 vo] vooren betalen der officie van onser obediencie twyntich ponden parisis In ghereeden pennîghen ende kynderen beneden de veertien jaren die daer begrauen worden zullen ghehouden zyn in de heltsceede vander voors. somme te weten x gr. tsiaers te fonderene of v g.Ga naar voetnoot(7) te legghene ende te | |
[pagina 87]
| |
betalene tien ponden par. in ghereeden ghelde behouden nochtan elcx Rechte van sepultuere up datter yemend binder zeluer capelle begrauen ware of begrauen worde ende van zulken Rechten suffisant betooch dede bij onsen brieuen of anders maer en word niet gheoorlooft der voors. ghilde of die van diere Regiment ende admistracie nv hebben of hebben zullen hier naermaels an of in mueren of pilaren vander zeluer kerke van sinte Jans te brekene of te hauwene zonder ons weten ende consent Endr waert bij alzoo dat in naercômende tyden eeneghe zwarighede difficulteit ghescil ofte twyfelynghe ter cause van desen ende van al tghuene dies voors. es gheuiele ofte ghesciede zo zal van dien ende als de interpretacie moderacie declaracie verclaersynghe ende verstannesse gheopent ghedeclareirt ende ghetermineert worden by onslieden deken ende capitele voors. In kennessen van desen zo hebben wy dese onse voors. letteren beseghelt metten grooten zeghele van onser kerke. Ghegheuen te brugghe in ons capitele den achte en twyntichsten dach van hoymaent int jaer ons Heeren Dusent vierhondert viere ende tachentich. Uit dit stuk meenen we te mogen besluiten dat de gilde van s. Ontcommere, of liever van s. Roclius en s. Ontcommere, aldaar reeds een tijd bestond vooraleer ze haar altaar bekwam. En waaromtrent stond dit altaar? Heer J. Colens [= JC.] heeft voorheen een onderzoek ingesteld over den buiten en den binnen van de s. JanskerkGa naar voetnoot(2). Had hij echter toen ons bovenstaande stuk gekend, hij ging 't een en 't ander hebben kunnen voegen bij dat wat hij erover geboekt heeft. 't Is te weten, dat de kerk bestond al vanuit de XIIIe eeuwGa naar voetnoot(3), en waarschijnlijk met één beuk. Is ze vermeer- | |
[pagina 88]
| |
derd geweest, en met een tweeden beukGa naar voetnoot(1) voorzien, omtrent 1430? 't Kan zijn, aangezienGa naar voetnoot(2) men spoor vindt van buitengewone groote onkosten aan de kerke gedaan in dien tijd. In alle geval ze is dan blijven meegaan tot in 1611; toen is de toren op een nachtGa naar voetnoot(3) ingestort, terwijl het overige van den bouw stond om in stuiken. Sedertdien heeft men niet meer gestopt van aan die bouwvallen te herstellen, en te kramen en te blijven kramen, tot in 1786, wanneer men alles voorgoed heeft moeten afbrekenGa naar voetnoot(4). Van de kerke, zoo ze was na deze herstelling, heeft JC. in zijn werk, een grondteekening uitgegeven, geheeten: (Pl. 1.) Plan de la chapelle St Jean à Bruges vers la fin du XVIIIe s.Ga naar voetnoot(5). Deze grondteekening zal ons dienstig zijn, 'k en zegge niet rechtstreeks, maar onrechtstreeks tot vergelijking. 't Is trouwens te peizen dat de herstelde kerk, voor grondvesten en voor algemeene bedeeling van muren, zal opgetrokken geweest zijn uit de grondvesten en voetingen van de oude murenGa naar voetnoot(6). Dit immers als werk, was het goedkoopste. En we weten dat de herstellers naar goedenkoop hebben uitgezienGa naar voetnoot(7). Alsdan andere teekeningen van de kerk, van 't uitwendige dezer, bovendien van de oude kerke nu (deze van vóór 1611) bestaan er ookGa naar voetnoot(8); nochtans enkelmaar één | |
[pagina 89]
| |
ervan is duidelijk en volledig genoeg om ons te kunnen baten. 't Is deze van Marcus Gheeraert, afgenomen vanop zijn beroemde kaarteGa naar voetnoot(1). Ze dagteekent dus ten laatste uit 1562. Deze teekening heeft een gave, nl. de bekende stiptheid van MG.'s aanwijzingenGa naar voetnoot(2). Doch ze heeft voor ons ook een nadeel; t.w. dat ze voorstelt den noordkant der kerk, als we integendeel den zuidkant behoeven. We gaan ons ermee moeten verhelpen over dat 't gaat. De kerk stond met het koor in 't oosten, en den toren tenden de kerk in den westen. Op de gemelde kaart van MG. staan twee beuken, alle twee evenhooge, en ook evenlang (welverstaan als men, vanvoor den noordbeuk, den toren wegpakt). De noordbeuk is er op zijn geheel, en schijnt één stuk van breedte met den toren; onder dezen komt de endeldeure, gevende in den westen. Dan van den zuidbeuk ziet men het dak, welke koorwaarts stopt tegen een platten gevel, juist gelijk 't dak van den noordbeuk. Uit dit alles zou men zeggen dat deze noordbeuk geweest was eigenlijk het eerste oorspronkelijk kerkje; en de zuider-‘zyde’ zal geweest zijn de bijgebouwde kant. Dezelfde zuidbeuk op de kaart en komt niet vooruit, samen met en langs den toren; bijgevolg hij bleef eindigen daar waar hij eraankwamGa naar voetnoot(3). - De kleinigheden nu. Twee dakvensters kijken met hunnen top uit aan den zuidkant, schoone de weergade van de twee die we zien op hun geheel aan den noordkant; waaruit ik besluiten durf dat | |
[pagina 90]
| |
in 't algemeen, vensters en deuren zuidwaarts beantwoordden aan deze vanin den noordmuur. Dus als volgt: weggaande van den toren kant, d.i. van den westen oostwaarts op, eerst een deurken (de ‘zuudduere)’ met een klein vensterken erboven, en dan verderop twee groote vensters; en de twee dakvensters pasten alsdan tusschen deze drie openingen. 't En is dus niet te verwonderen dat we vernemen uit de beschrijving van de ‘conduiten, moederfonteinen ende fonteinen vander stede [van Brugge]’Ga naar voetnoot(1), dat er water te putten was ‘voor de duere van de zuudzide vander voors. kerke’Ga naar voetnoot(2), dat er bijgevolg aldaar oprecht een deure was omtrent den stadswaterput. Aan een anderen kant die ‘zuudduere’ en stond daarom niet vlak voor dezen put; trouwens op de bovenvernoemde grondteekening van de nadien-herstelde kerk, kan men inderdaad de krage van den put aangeduid zien, doch zoodanig oostwaarts op, dat de put eerder achter de kerk uitkomt dan ernevens. Bovendien temeer peis ik dat de ‘zuudduere’ zat, zooals daareven de uoorddeure, nl. aan 't wester-einde, omdat 't me schijnt dat anders de bovenstaande oorkonde dienaangaande kwalijk opgesteld en schier onvatbaar zijn zou... in 't bezonder omdat deze ‘zuudduere’, blijkens die oorkonde, moest staan in de ‘voorkerke’, met oostwaarts dannog een pilaar, en een altaar, en weer een tweeden ‘vtersten pilaer’, ook allemaal in de voorkerke. Wat den binnen betreft? Het kerk ruim zal een vierhoekig vlek geweest zijn: (daargelaten den toren) een drietal keeren zoo lang, en allichte tweemaal zoo breed als de toren zelf, welke vierkantig was. Welverstaan, we hebben 't boven vernomen, de kerk bestond waarschijnlijk inden beginne uit maar één beuk, van de wijdte van den toren; doch een tweede beuk, misschien een ook-zoo breed, werd | |
[pagina 91]
| |
erbij aangebracht in 't vervolg. - Uit deze gedane veranderingen besluit ik dat er nu dus ook ‘pilaren’ waren gesteld geweest, nl. ten minste onder de nieuwe middengote, daar waar voordien de gewezen uitgebroken zuidmuur gestaan had. Ten anderen in ons stuk boven, is eveneens sprake van een ‘pilaer neffens den voors. outare’ welke zelf te vinden was ‘neffens der zuuddeure’; zoodat ik insgelijks mag spreken van ‘pilaren’ die grepen in de muren, allerminst in den zuidmuur. Deze pilaren stonden tusschen deuren en vensters, 't is klaar; en bijgevolg waren of met achten, of getwaalven (getwaalven indien er ook stonden tegen den noord muur).
Verondersteld binnenste der oude S. Janskerk te Brugge: metende (zonder den toren) 10 tot 12 m. × 8 m. (?)
't Vakje binnen de stipjes (....) ware het beluik, en 't kruiske zou verbeelden het altaar der gilde van s. Rochus en s. Ontcommere. Dit pilarenspel wordt nogmeer aannemelijk, als men bepeist dat er ‘boghen’ in 't gewelf zaten; immers aangezien daarvan gehandeld wordt in ons bovengedrukte oorkonde. | |
[pagina 92]
| |
Aan de ‘zuuddeure’ en zeker langs den westmuur heen, liep er een ‘gangh’. Eerst vroeg ik mij af, of deze niet was een houten brugsken onder de gewelven dwarsdoor den zuidbeuk, weetwel om naar de zolderingen te gaan; trouwens dit is er wel geweest in veel vroegere kerken alhier, nogalveel zelfs al hun zuidkant, met een traptorentje ernaartoe van al buiten. Doch in ons stuk is er sprake een ‘docxael’ te doen maken ‘bouen den voors. ganghe’, en dus zal deze gang liever een effenvloersch afgeluikt doorloopje geweest zijn, vanaan de ‘zuuddeure’ tot wat-innewaard. En 't altaar zelf thans? Stond ‘inde voorkerke neffens der zuudduere ande oostzyde’; met een ‘vtersten pilaer’ ernevens, m.a.w. tusschen twee pilaren: een aan den kant van de deure, d.i. westwaarts, en een al den ‘vtersten’ kant, al den overkant, d.i. oostwaartsGa naar voetnoot(1). En ‘'t viercantte teender capelle’ 'twelke ze mochten doen ‘ofluucken ende betimmeren’? Om deze afdeeling aneen te brengen, nl. uit het zeggen van Mys, zij men indachtig dat men in die tijden de uitmetingen aan wees al beschrijvende, d.i. topografiekweg en niet schematisch, bovendien empiriek-achtig en niet geometrisch. We moeten dus zoeken, waar Mys hem staande hield in zijn gedachten, toen hij in zijn beschrijving zei: ‘int viercantte teender capelle streckende van den zeluen outare: 1o inde langde toot den ganghe van der voors. zuuddeure ende 2o inde breede vanden vtersten zuudmeure tot onder de boghen van dier zyde ende 3o alzo verre ter kerken waert in als den vtersten pilaer neffens den voors. outare staende dat bewyst ende niet voordere’. Medunkt dat hij stond bij het altaar, tusschen dit en de deur, en dat hij zei, al wijzende links: ‘inde langde’ dat het ging ‘toot den ganghe’; dan al wijzende vanbachten-hem-weg naarvoren: ‘inde breede’ van den ‘vtersten’ of buitensten kant van den | |
[pagina 93]
| |
zuidmuur, tot onder de ‘boghen’ en das tot het midden alverre (niet van den beukvloer, die tendeele bezet was met het altaar, maar) van de zuidbeukruimte; en als hij dau rechts keek, gekeerd met zijnen rug naar de deur, dat hij erbij zei: ‘alzo verre ter kerken waert in’ tot den ‘vtersten [ttz. versten] pilaer neffens’ dezen ‘outare’, d.i. tot aan den pilaar die stond al den evangeliekant van dat altaar. - Miek dit vlek aldus een vierkant uit, gemeten? Dit was de zake niet; 't was vierhoekig en 't geleek aan een ‘vierkant’... wat voldoende was. ‘Bouen den gangh’ van de ‘zuudduere’ mocht de gilde een ‘docxael’ doen maken. We hebben ervan (bl. 92) gesproken. In de latere kerk ook is er een doxaal geweest, alachter ‘au-dessus de l'entrée [principale]’Ga naar voetnoot(1), namelijk met een draaitrap opwaarts (verbeeld door ons sterreken), welke stond in de kerk bij de endeldeur aan den zuidkant. Dan, een van de lasten van de gilde was, dat ze moest de ‘glaseveinsters vander voors. huerlieder capelle’ onderhouden. Dezen zullen geweest zijn: 't vensterken boven de ‘zuudduere’, 't groote venster boven het altaar, en misschien nog een doxaalvensterken in den westmuur op de hoogte van dat uit den toren. De gilde en mocht ook niet zonder toelating ‘brekene of hauwene’ ‘in muren of pilaren’; steller bedoelde 't in den zuidmuur omleege en in den westmuur boven, alsook in de pilaren rechts en links van het altaar, en rechts en links van 't doxaal. Nader bescheed over het altaar en kunnen we niet geven; evenmin over de lidmaatschap van deze eerste gilde.
Een tweede gilde van Ontcommere, en waarvan we meer wetende zijn, was een gewezen genootschap uit S. SalvatorskerkGa naar voetnoot(2). | |
[pagina 94]
| |
Heer FD. zegt: ‘elle est vénérée à Bruges dans l'église cathédrale’Ga naar voetnoot(1). Ze'n doet, nu en wordt ze het nietmeer; maar ze is 't geweest. | |
[pagina 95]
| |
Vroegerdagen werd Ontcommere vereerd in onze kerk, nogal druk zelfs. Kerkrekeningen zijn er van S. Salvators, die daarvan getuigen. En wel te weten, de kerkrekeningen, die aldaar nog overblijven, beginnen enkel in ‘1481’Ga naar voetnoot(1), ‘zichtent 's maendachs naer den tweesten zondach na paesschen 1481 tot den zelfuen maendach- - - [van 't volgende jaar]’Ga naar voetnoot(2). Ze loopen dan aan tot 1502; ontbreken verder tot aan 1509, jaar waarvan ook de rekening nog overis, en waarachter weerom een leemte komt tot in 1526Ga naar voetnoot(3). Daarin staan aangemeld ten eerste: inkomsten van de ‘appoorte ende de heltsceeden vande bussen vande ghilden’. KV. heeft eruit aangestipt ‘de busse van s. Oncommere’ voor 1481, 1484, 1490, 1491Ga naar voetnoot(4); hij mocht hetzelfde doen voor 1482Ga naar voetnoot(5). Dan een tweede slag inkomsten komen daarin voor, en bestaan uit rechtstreeksche betalingen van ‘bezetten’ of andere lasten, te keeren door gilden en houders van altaren. In 't eerste geval daareven stonden enkel genoemd ‘bussen [van ghilden]’ die uithongen ter eere van heiligen; hier echter worden meer bij name bepaald én de altaren én de gilden waarvan de kerk moest ontvangen. KV. haalt eruit aan een belangwekkenden tekst uit 1483-'84Ga naar voetnoot(6). Z.E.H. Duclos heeft er mij nog twee andere | |
[pagina 96]
| |
bijbezorgd uit 1482 en 1485-'86Ga naar voetnoot(1). In deze drie teksten staat s. Ontcommere weerom vermeld, met daarbij 'tzij een altaar ter harer eere, 'tzij een gilde (duidelijk of onduidelijk haar toegekend). Welkeen was dit altaar, en welkeene deze gilde? 1o Dat altaar welke in 1481 heette ‘ten outare van sint Augustin’, heet in 1482 ‘ten outare van sint Augustin en sinte Oncomere’; al is 't dat de gilde in die twee jaren dezelfde blijft, nl. de gilde is van de ‘biervoerders van de maerct’. 2o Daarna hooren we van den ‘deken ende zorghers van sint Ontcommere ende van sint Angnieten’ t.w. in 1483; en die zullen ookal dezelfde zijn als deze uit 1485-'86, nl. van ‘ste Agniete en ste Ontcōmighe die de ghilde van de biervoerders houden’. Deze laatste bepaling ‘die de ghilde van de biervoerders houden’ brengt ons ongetwijfeld terug naar de biervoerdersgilde ‘van de maerct’ uit 1481 en 1482. Men merke op dat in 1483 s. Augustin weg is van 't altaar (en nooit meer erop terugkeert). S. Ontcommere echter is nu eropgebleven en s. Agniete is er bijgekomen. 3o Hiermee geraken we nu aan 1490, waarvoor vermeld wordt de ‘deken van de ghilde van sinte Agniete die de biervoerders houden’Ga naar voetnoot(2). Blijkbaar nog dezelfde gilde. Ooknog aangebleven op het altaar is s. Agniete; is verdwenen ‘s. Ontcommere’. Men wille nochtans indachtig wezen dat er nog een ‘busse van sint Ontcommere’ overis binnen datzelfde jaar 1490, almede nog eene in 't volgende jaar 1491 (benevens een andere van ste Agniete)Ga naar voetnoot(3). ('t Vervolgt). |
|