Zoo wete ik, nabij Rumbeke ievers, eenen komp water liggen, dien de nabijwonende landslieden, niet den nekkerskom, noch den nekkerskomp en heeten, maar wel den nekkersketel.
Misschien liggender elders nog nekkersketels; misschien worden ze ook nog wel ievers nekkerskommen of nekkerskompen geheeten.
Niet verre van Mechelen, en niet verre van Brussel, bij Meersel, liggender twee gehuchten, die Neckerspoel heeten.
In den nekkersketel, in 't Rumbeeksche, en waarschijnelijk ook elders, in de nekkerspoelen, zeggens ons oud wangeloove, huist en woont de nekker.
‘Schreeuwen, tuiten, tieren, lijk nen nekker,’ dat heeft iedereen gezeid en hooren zeggen.
En de nekker is een ingebeeld, moorddadig, luidroepend wezen, dat de lieden, die onvoorzichtig, meest 's avonds en bij dranke, naar huis en te bij den ketel gaan, in zijnen ketel trekt en versmoort.
Het wangeloove des volks wist daar, vroeger, en misschien nu nog, bewijs van te geven en te zeggen: ‘Let erop, als ze een lijk uit den nekkersketel halen, kijkt er wel naar: de neuze zal rood zijn, is 't ander al blauw en doodverwig uitgeslegen. 't Is omdat de nekker de lieden, die hij in zijnen ketel krijgt, dóór hunne neuze, hunne ziele, hunnen geest, hunnen asem uitzuigt.’
Of de neuzen van versmoorde lieden altemaal rood zijn, dat en wete ik niet te wel. Die met eene roode neuze in den nekkersketel geraken komender waarschijnelijk met eene roode neuze weêr uit; en, met dat de nekker liever dronkaards en dronkeluiten ketelt, kompt en versmoort, als nuchteren lieden, zoo kan dit de oorzake zijn van den bovenverhaalden volkszeg.
Nu, de nekkerketels waren, bij onze heidensche voormenschen, noodzakelijk heilige ketels, heilige kompen, heilige kommen.
Wat er van die heilige ketels, eer wij christenen waren, al geloofd en verteld wierd, dat is vergeten gerocht, op de eene of de andere superstite of overblijvende kleenigheid naar, die 't goed is zorgvuldiglijk te boeken, eer 't al te kwiste gaat.