Tvoyage van Mher Joos van Ghistele
(1998)–Ambrosius Zeebout– Auteursrechtelijk beschermd(II, 16) [Jerusalem: de heilige plaatsen in en rond de stad][N]aer datmen hier alnu beghinnen sal te sprekene vander helegher stede van Jherusalem ende vanden plaetsen daer binnen gheleghen, zo eist van noode omme te bat te begrijpene tghuent dies men daer of scriven sal, datmen eensdeels int generale versta de gheleghenthede vander zelver stede. Hier omme salmen weten dat Jherusalem in tijden voorleden eeneghe deelen van dien tanderen plecken ghestaen hebben dan zij nu doen,Ga naar eind192 want wijlen zo was ende stont den beerch van Syon, de kercke van Sent Jacop daer de Armenij woonen, thuus van Annas, thuus van Caifas ende meer andere plecken alle binnen der stede van Jherusalem, de welke nu daer | |
[pagina 82]
| |
buuten staen. Den beerch van Calvarien, 't Helich Graf ende de plaetsen daer onttrent waren inden zelven tijden buuten der steden ende zijn nu binnen staende. Ende hoe wel de zelve stede eensdeels versedt es zo voorscreven staet, nochtans zijnder vele plecken binnen der zelvere die altoes binnen gheweest hebben, als den tempel van Salamon ende meer andere daer onttrent. Ooc salmen weten dat Jherusalem eene oude stede es, die menich jaer was voor de gheboorte Ons Heeren, hoe (80v) wel dat zij dicwilt ghedestrueert heeft ghesijn, ende staet inden midden vanden conincrijcke van Juda; heeft altoes de hooft stede gheweest vanden zelven conincrijcke. Dese zelve stede was ghefundeert up eene hoochde, van welker hoochde de drie zijden ommerijnct waren met diepen, steilen valleyen. Deerste valleye naer toosten es tdal van Josefat daer alle meinsschen ten uutersten daghe commen zullen voor toordeel Gods.Ga naar eind193 De tweede valleye zuutwaert es tdal van Helmon; daer rechts jeghens over leit Aseldemach diemen seit Gods ackere.Ga naar eind194 Ende de derde valeye noortwaert en es zo duer diepe niet ende daer an staen de pesinnen der coninghen van ouden tijden.Ga naar eind195 Dese voorseyde stede deelt haer ghenouch met tween hoochden, inden middel met eender cleender neringhen; up deen hoochde staet tclooster van Syon ende den torre David,Ga naar eind196 ende up dander hoochde staet den tempel met zijnen begrijpe. Jherusalem plach te hebbene in tijden voorleden acht poorten, zomen dat wel bevinden mach inden bouc van Jeremias ten derden capittele.Ga naar eind197 Deerste poorte was gheheeten de Poorte van Davit, de welke an tcasteel stont. De tweeste was ghenaemt de Poorte Judicaria oft Poorta Vetus, uuter welker men ghijnc ten beerghe van Calvarien waert. De derde poorte plocht ghenaemt te zijne de Poorte van Effraym, maer nu ter tijt es zoe gheheeten de Poorte van Sente Stevin.Ga naar eind198 De vierde poort plach te heeten Poorta Angelij,Ga naar eind199 die stont up Torente Cedron daer Onse Heere overghinc ten hovekin waert, daer Hij vanden joden in ghevanghen was.Ga naar eind200 De vijfste poorte was ghenaemt Poorta Sterquilinij,Ga naar eind201 de welke (81r) stont ghenouch in dneerste vander stede daer al de vulichede vander zelvere ghemeenlic voor bij loopt. De zeste poorte was gheheeten Poorta Gregis,Ga naar eind202 daer eenen steercken torre an plach te stane diemen hiet Turris Nebulosa of Affet die naermaels ghenaemt wart Antonia, den welken zeer langhe jeghen hilt als Titus ende Vespasianus Jherusalem wonnen ende destrueerden.Ga naar eind203 De zevende poorte hietmen Poorta Aurea, de welke plach te dienene omme van buuten inde tempel te commene vanden beerche van Oliveten, over de valleye van Josefat. Ende de achste poorte was ghenaemt de Water Poorte. Dese voornoemde stede plach zeer steerc te zijne ende rontomme om rijnct te ligghene met vruchtbaren beerghen, zonder alleenlic te Jerico waert. Daer zijn de beerghen wat steenachtich ende ghenouch onvruchtbaer, lettel waters hebbende dan datmer van buuten met conduten in brijnct, ende in sisteernen ende putten versamen mach vanden reghene. Heeft oec dese zelve stede in tijden voorleden menigherande namen gheadt; ten sommeghen tijden heeft zoe ghenaemt ghesijn Salem, alzo daer af staet int bouc van Genesis int xiiiie capittel: de coninc van Salem, Melchisedech, dats Jherusalem, offerde Abraham broot ende wijn. Ooc plach zij gheheeten te wesene Jebus, zomen dat claerlic bevinden mach ten boucke van Josue int xviiie capittele, ende inden bouc van Judicum ten xixe capittele. Insghelijcx zo heeft Jherusalem somwijlen ghenaemt ghezijn Luza, zoot blijct inden voornoemden bouc van Genesis int | |
[pagina 83]
| |
xxxviiie capittele.Ga naar eind204 Plocht oec gheheeten te zijne Bethel, zo als dat blijct int zelve bouc van Genesis int xviiie capittele.Ga naar eind205 Desghelijcx plocht zoe ghenaemt (81v) te zijne in sommeghe tijden Solima, want onder dien name zo wart van Jherusalem ghesproken in eeneghe heydensche historien, als int bouc dat Cornelius Tacitus ghecopuleert ende ghemaect heeft van velen historien, ter plecken daer hij spreect vanden oorspronghe der joden. Oec Juvenael, Marciael maken inghelijcken mencioen van Jherusalem, dat zij plach ghenomt te zine Solima. Item Jherusalem heeft oec ghenaemt ghesijn Jerosolima, zomen dat wel bevint te vele plecken in diverssche evangelien, dat Onse Heere ghijnc ter stede van Jerosolima.Ga naar eind206 Item dese voorseyde stede van Jherusalem hoe wel datse dicwilt ghedestrueert heeft ghezijn zo voorseyt es, poorten ende mueren ghevelt, nochtans bleef zij altijts bewoont. Maer ten tijden vanden keysers van Roome de welke waeren ghenaemt Titus ende Vespasianus, onttrent veertich jaer naer dat Onse Heere vanden joden ghecruust was, zo wartse bijden zelven keysers zo zeere ghedestrueert, dat in Jherusalem den eenen steen up den anderen niet en bleef ligghende, ghelijc daer af scrijft Egesippus ende oec Josephus inden bouc vanden Strijden der Joden, onttrent den hende van haren boucken.Ga naar eind207 Dit selfde hadde oec gheproffeteert Onze Behouder Jhesus, doen Hij up den heleghen Pallem Sondach te Jherusalem waert quam ende weende als hij de zelve stede ansach, voorsegghende den volcke de plaghen die der steden nakende waren, also daer af ghescreven staet inde evangelie van Sente Matheeus int xxiiie capittel. Naer dese destructie van Jherusalem, zomen dat wel bevint inden zevenden bouc van Orosyus, zo wart Jherusalem wederomme ghesticht ende up ghemaect teender ander plecken dan zoe plach te stane, ghenouch (82r) daer zij als nu staet, ende dat bij eenen keyser van Roome, ghenaemt Adrianus Elyus, ende deedse toe heeten Elya naer zijnen name.Ga naar eind208 De zelve keyser gaf oec bevel datmer gheene joden meer in en zoude laten woonen oft commen, maer consenteerde datter kerstenen in woonen zouden.Ga naar eind209 Noch tsindert diere tijt heeft Jherusalem menichwaerf ghedestrueert ghesijn van diversschen nacien van volcke, zo dat nu ter tijt, al eist dat zoe wel ghenouch bewoont es, men niet vele bescheets daer an en vindt van poorten noch mueren. Ende omme te sprekene vander grootte van Jherusalem, zo machse als nu groot zijn zeere der ghelijcke van Cortrijcke in Vlaendren, zonder de voor-boughen. Oec es te wetene, datmen ghemeenlic te Jherusalem in comt van Jaffa waert an twesthende, ende den beerch van Syon metter keercke van Sente Salvator daer thuus van Caifas plach te stane, ende de kercke vanden Inghelen daer thuus van Annas wijlen stont, staen ghenouch int zuude vander zelver stede, hoe wel de kercke vanden Inghelen wat vanden oosten heeft, welverstaende dat den beerch van Syon met desen voorseyden keercken omtrent twee boochschoten buuten der stede staen. Item tcasteel vanden Pisanen, twelc plach te heetene tcasteel van Davit, staet int weste vander steden, te wetene alsomen in comt. De keercke van Sent Jacop, daer Sentjacob de meerder onthooft was, die staet onttrent den halven weghe, tusschen den voorseyden casteele ende den beerghe van Syon. Voort int oeste van Jherusalem zo staet den tempel diemen seit den tempel van Salemon, niet datten Salamon dede maken, maer es den zelven tempel Salamons tempel ghenaemt, omme dat hij ghenouch ter (82v) zelver plecken staet daer den tempel Salamons stont, ooc omme dat hij ghenouch ghemaect es naer tfaultson dat Salamoens tempel was;Ga naar eind210 | |
[pagina 84]
| |
achter den tempel, buuter steden over tdal van Josefat, staet den beerch van Oliveten. Ende ghenouch an tnoorthende vander steden zo staet den heleghen beerch van Calvarien metten tempel des Helichs Graefs, in zulker wijs dat den zelven beerch nu binnen der stede leyt zo voorseit es, eensdeels an thoochste hende vander steden. Dits ghenouch int corte ghestelt de gheleghenthede der helegher steden van Jherusalem. |
|