Gheestelijcke liedekens
(1582)–Joris Wybo– Auteursrechtvrij
[Folio 3r]
| |
Hoort het woort des Heeren het welcke beschrijft de H. Euangelista Johannis aen het vijfste Capittel sijnes Euangeliums, aen het vierentwintichste veersken, daer Christus aldus spreect totten Joden. Johan. 5. 24.VOorvvaer, voorvvaer segghe ick v, vvie mijn vvoordt hoort, ende ghelooft hem die my gesonden heeft, Die heeft het eevvige leuen: ende coemt in het gerechte niet, maer is vanden doot doorghegaen in het leuen.
Van dese vvoorden sullen vvy V. L. verclaghe doen, soo vvijt ende so breet, als God de hemelsche Vader na sijn menichfuldige ghenade ende bermherticheyt door sijnen heyligen Gheest in Christo Iesu sal gheuen vvt te spreken, ende de cortheyt der tijts sal vvillen toelaten. Hoort neerstelijck toe.
Christelijcke broeders, om dese voorghelesen woorden beter te verstane, soo sal V. L. weten dat de sin der seluer woorden Christi eensdeels hanght aen het ghene datter voren gaet: want om dat Christus te voren geseyt hadde, De Vader en oordeelt niemant: Ga naar voetnoot+ maer heeft alle oordeel den Sone gegeuen: Op dat si alle den Sone eeren gelijck sy den Vader eeren, Wie den Sone niet en eert, die en eert den | |
[Folio 3v]
| |
Vader niet die hem ghesonden heeft: so doet hy nv dese woorden daer toe, om te leeren op wat wijse dat beyde de Vader ende de Sone moeten gheeert werden, te weten, niet met eenige wtwendighe eere gelijck de Papisten met vele superstitien God eeren willen, maer met het woort Gods te hooren ende dat te geloouen, want het gelooue is de opperste eere die de menschen Gode den hemelschen Vader ende sijnen Sone Jesu Christo doen connen. Ende dese plaetse Johannis is een van de voorneemste plaetse der heyligher Schrift, op de welcke alle godsalighe menschen wel behooren acht te nemen, ouermidts dat hier als in een summa begrepen wort, ten eersten, alles wat daer dient tot de ware kennisse der salicheyt: namelijck, Hoe dat wy den hemelschen Vader ende sijnen Sone Jesum Christum schuldich sijn te eeren: ende ten anderen, Wat de sulcke hier namaels van God in Christo te verwachten hebben. Van welcke twee deelen wy in de ordentlijcke verclaringhe breeder hooren sullen. Dan voor al so sullen wy aenmercken de twee eerste woorden die tot gheheel den text gherefereert worden, Te weten dese woorden: Voorvvaer, voorvvaer. Want Christus en ghebruyct hier gheen slechte ghemeyne redenen, maer een groote affirmatie, ende als eenen eedt iae eenen dobbelen eedt: Vereysschende also met de selue woorden een aendachtighe aenmerckinghe | |
[Folio 4r]
| |
van sulcx als hy nv gaet leeren, ende betuygende oock met eenen door de selfde woorden dat sulcx als hy nv leeren sal, de rechte waerheyt is, niet tegenstaende dat het de natuerlijcke mensche niet begrijpen en can, ende dat het voor den mensche (die altijt op wterlijcke dinghen siet) seer hart schijnt, dat Godt door den ghelooue alleen soude gheeert ende ghedient worden, ende dat het gelooue totter Salicheyt soude ghenoechsaem sijn. Ende dewijle Christus hier (als nv gheseyt is) eenen eedt, iae dobbelen eedt doet, so mogen met dese ende gelijcke plaetsen wederleyt worden de Wederdooperen de welcke den rechten eedt niet en willen toelaten. Ga naar voetnoot+ Maer om dieswille dat dicwils daer af geleert wort, so en sullent wy alsnv niet breeder aenroeren. |