| |
| |
| |
Hoofdstuk XVI.
Pas op uwe gezondheid!
Hij, wien gezondheid is gegeven,
Schudt licht een weinig zorgen af.
Wij gelooven niet dat onze levenslustige jeugd een waarschuwing noodig heeft hare gezondheid niet te benadeelen door te veel lezen of ingespannen studie; maar in dezen tijd van examens, - en wat nog erger is: van vergelijkende examens, - wordt menigeen het slachtoffer, niet zoozeer van te veel werken, als van onverstandig werken, waarbij geen rekening gehouden wordt met de eenvoudigste eischen der gezondheidsleer.
Wanneer men zich voorbereidt tot een examen, dan moet men den tijd, dien men na of tusschen de werkuren geeft aan lichaamsbeweging in de
| |
| |
open lucht, niet als verloren beschouwen. Dit is evengoed een voorbereiding tot het examen als het opdoen van kennis, want als het lichaam niet gezond is, kan de geest het evenmin zijn. Wanneer ons lichaam daarentegen gezond en onze geest frisch is, dan kunnen wij in één uur meer en beter werken dan in vier uur met loome leden en een dof hoofd.
Menigeen is ook ‘gedropen’, omdat hij vóór het examen spijzen of dranken gebruikt had, die schadelijk waren; - of omdat hij niet had kunnen slapen ten gevolge van te laat of te lang werken; - of omdat hij op de een of andere manier zijn zenuwgestel in de war had gebracht. Het is altijd verstandig twee dagen vóór een moeilijk examen alle boeken in de kast te sluiten. Niets werkt zóó nadeelig als de wanhopige poging om het werk van een heel jaar nog eens in de hersens samen te persen in enkele dagen. Een kalm, goed uitgeslapen examinator is geen eerlijke tegenpartij van een zenuwachtig, vermoeid, overprikkeld examinandus. De laatste moet noodwendig de vlag
| |
| |
strijken. Zorg dus in het bezit te zijn van het harnas, dat vele pijlen afweert: een gezond lichaam en een frissche geest. Een uitstekend voorschrift is het volgende:
Zorg voor een koel hoofd en voor warme voeten; gebruik licht verteerbaar eten; neem matige beweging in de open lucht; ga vroeg naar bed; slaap niet te lang.
Voordat de examenwoede begon, zou het geheel overbodig geweest zijn jongelui te waarschuwen tegen het roekeloos verwaarloozen hunner gezondheid door te weinig beweging; maar tegenwoordig is dit hard noodig, te meer omdat het juist de besten zijn, die het meest in angst leven niet te zullen slagen, en daardoor te veel van hunne krachten vergen.
Vele menschen houden niet van wandelen zonder doel; maar men zou hun hetzelfde kunnen antwoorden, wat Cowper tot een dame zeide, toen zij die opmerking maakte: ‘Is de gezondheid dan geen doel?’
En zeker is dit een doel, zelfs een voornaam
| |
| |
doel; want een eerste vereischte om in het leven vooruit te komen, is een gezond dier te zijn; dat wil zeggen: door een sterk lichaam tegen veel bestand te zijn. Beweging in de open lucht is in ieder geval onmisbaar om een gezond dier te worden.
‘Wat zie jij er een boel beter uit!’ riep onlangs een heer zijn vriend toe, dien hij op straat ontmoette.
‘Ja, dat heb ik dokter Smidt te danken.’
‘Smidt?.... Maar dat is immers een vee-arts?’
‘Ja, dat is ook zoo. Maar hij gaf mij voor mijn aan vetzucht lijdenden mop den raad, dagelijks drie uur met het dier uit wandelen te gaan.’
Zonder nu juist ieder drie uur daags uit wandelen te willen zenden, meenen wij toch er op te moeten aandringen dat minstens één uur daags gewandeld of gespeeld worde in de open lucht. Men behoeft de menschen, die veel buitenshuis moeten vertoeven, maar aan te zien. Vet zijn ze niet, maar stevig, taai en gehard.
Het is een feit dat men zijne gezondheid
| |
| |
evenzeer kan benadeelen door te weinig als door te veel werk. Dit was het wat zeker groot schrijver bedoelde, toen hij zijn vriend, die dokter was, hoofdschuddend toevoegde: ‘Je hebt in je heele apotheek niet één zulk een afdoend geneesmiddel als: Werk.’
De bekende Engelsche Generaal Gordon was nooit een oogenblik ledig, en hij gaf meermalen als zijne meening te kennen dat de meeste kwalen, waarover zijne kennissen zich beklaagden, voortkwamen uit gebrek aan bezigheid. Dit is helaas ook bij vele vrouwen het geval. Als geneesmiddel tegen een ondraaglijken aanval van ennuie, waar een dame zijner kennis bij hem over klaagde, schreef hij leuk terug: ‘Een dag aan de waschtobbe.’
Als wij onze huisdieren aandachtig gadeslaan, kunnen wij op hygiënisch gebied veel van hen leeren. Behalve dat zij groote matigheid in ieder opzicht betrachten, wijzen ze ons op den heilzamen invloed der zonnestralen. Is er een door de zon verwarmd plekje in kamer of tuin, dan weten zij het te vinden.
| |
| |
In den regel heeft een jongmensch geen andere dokters noodig dan de zon en de frissche lucht; en wanneer hij onwel is of zich verbeeldt ziek te zijn, kan hij in de meeste gevallen niet erger doen dan op bed te gaan liggen. Een flinke wandeling en opwekkende afleiding zullen hem geheel genezen. Is hij echter werkelijk ziek ten gevolge van eigen dwaasheid of onbezonnenheid, laat hij dan zijn vader tot vertrouwde maken of een ervaren arts raadplegen, maar in geen geval genezing zoeken in geheimmiddelen.
In dezen tijd van stoom hebben vele jongelui ook de slechte gewoonte om hun voedsel maar in te slikken. Als men hun slechte of onverteerbare spijzen voorzette, zouden zij zeker protesteeren; doch door goede spijzen niet te kauwen, maakt men ze al even onverteerbaar en nutteloos. Menschen, die gesteld zijn op lekker eten en drinken, zullen de verzuchting van den smulpaap begrijpen, die uitriep: ‘Och, had ik toch den snavel van een ooievaar, wat
| |
| |
zou ik dan lang van mijn eten genieten!’
Men behoeft echter juist geen ooievaar te zijn om lang genot te hebben van spijs en drank, mits men zich maar gewent om langzaam te eten en goed te kauwen. Niet wat wij leeren, maar wat wij onthouden, maakt ons knap, niet wat wij eten, maar wat wij verteren, maakt ons sterk.
Wilt ge een gezonden ‘ouden dag’ hebben, houd u dan aan den raad van Socrates. Toen men dezen wijsgeer eens vroeg, wat hij als de beste leefregel beschouwde voor jongelieden, om tot in hunne grijsheid sterk te zijn, antwoordde hij: ‘Dat zij zich in niets te buiten gaan.’
Hielden jonge menschen zich wat meer aan dezen wijzen raad, hoeveel gelukkiger zouden vele oudjes zijn.
Een zeker minister was op het einde van zijn leven een martelaar van de jicht, de gewone straf voor hen, die in hunne jonge jaren te veel wijn gedronken hebben. Men vertelt van hem dat, toen hij zich eens met de grootste
| |
| |
inspanning naar zijn stoel sleepte, de zoon van een zijner vrienden hem met blijkbaar medelijden gadesloeg.
‘Ja, ja, beste jongen,’ voegde de oude hem in het voorbijgaan toe, ‘als ik geweten had dat deze beenen nog eens een minister zouden moeten dragen, dan had ik beter op mijzelf gepast, toen ik op jou leeftijd was.’
Ongelukkig weten jongelui in hunne jeugd niet, welke deftige heeren hunne beenen op later leeftijd zullen moeten dragen, en hoe noodig het is dat zij over hunne gezondheid waken met het oog op het werk, dat hen in hun volgend leven wacht. Denkende dat de voorraad hunner gezondheid onuitputtelijk is, verkwisten zij die kostelijke gave, waarvan zij de waarde pas begrijpen, als het te laat is.
‘Niet wat den mond ingaat, maar wat den mond uitgaat, verontreinigt den mensch,’ zeide Jezus met het oog op Mozes' verbod om varkensvleesch te eten. In onze dagen is er hélaas wèl iets, wat den mensch in zedelijken zin in
| |
| |
hooge mate verontreinigt, als het den mond is ingegaan: de alcohol.
Wie gezond wil blijven naar lichaam en geest, houde alle alcohol verre van zich.
Zekere schooljongen, die een opstel moest maken over een speld, schreef daarin, dat, als men een speld niet inslikte, men zich het leven redde. In dien zin zou men kunnen beweren dat de sterke drank op dit oogenblik vier millioen geheel-onthouders in Engeland het leven redt. Door dien niet te drinken, redden die geheel-onthouders hunne gezondheid. Het is tevens door de laatste statistiek bewezen, dat in Engeland jaarlijks vijftigduizend menschen, direct en indirect, door het gebruik van sterken drank ten grave worden gesleept.
Toen Cyrus, die op de strenge wijze der Perzen was opgevoed, bij zijn grootvader aan het hof der Meders kwam, kon de aardige knaap zich maar niet verzoenen met hunne verwijfdheid, en gaf dikwijls onbewimpeld zijne afkeuring te kennen. Eens zou hij den koning wijn schenken, en deed dit op zeer behendige wijze.
| |
| |
‘Maar,’ sprak de oude, ‘gij moet den wijn ook eerst proeven.’
‘Dat zal ik wel laten,’ antwoordde het kereltje, ‘want ik weet dat er vergift in is. Dat heb ik laatst heel goed gemerkt bij het groote gastmaal.’
‘Vergift, hoe dat?’ riep de koning verschrikt.
‘Zeker, weet u dan niet meer dat u zoo geheel het verstand verloort, zoodra de schenker u te drinken gegeven had? Wat was er een opschudding! Hoe hebt gij door elkaar geschreeuwd en gelachen! De zangers schreeuwden zich heesch; niemand verstond hen; en niettemin riepen allen: “uitmuntend!” Zoo lang allen zaten, roemden zij hunne sterkte; maar zoodra waren zij niet opgestaan, of ieder struikelde over zijne eigene voeten. Gij wist allen niet meer, wat of waar gij waart; gij niet, dat gij koning, en zij niet, dat zij onderdanen waren.’
‘Maar,’ vroeg Astyages, ‘wanneer uw vader drinkt, heeft hij dan nooit een roes?’
‘Nooit. Want hij houdt op met drinken, zoodra zijn dorst gelescht is.’ - -
| |
| |
Ophouden met drinken, als de dorst gelescht is, ziedaar het geheim van de sterken.
Wie drinkt zonder dorst, en eet zonder honger, Sterft des te jonger,’
heeft Beets gezegd, en dit is een spreukje, dat sommige menschen wel eens in hun zakboekje mochten schrijven.
Doctoren verschillen op vele punten met elkander van meening, maar hierover zijn allen het eens, dat het gebruik van alcoholische dranken, in welken vorm ook, voor jongelieden geheel overbodig en beslist schadelijk is. Iedere jonge man stelt er een eer in krachtig gebouwd en forsch gespierd te zijn; - welnu, vraag hun, die op het gebied van sport het meest naam hebben gemaakt, en hun antwoord zal beslist ten gunste der geheel-onthouders uitvallen.
In sommige landen geeft men spoorwegarbeiders, die zwaar en snel werk te verrichten hebben, een aftreksel van havermeel. Alcohol geeft een prikkel, maar geen kracht. Evenals
| |
| |
een zweepslag het paard aanzet, zoo wordt de mensch door het gebruik van sterken drank als het ware ‘opgezweept’, maar dit is voor korten tijd; voedsel of kracht haalt hij er niet uit.
Onlangs in een locaaltrein reizende, waarvan de wagens verdeeld zijn in rookcoupé's en niet-rookcoupé's, hoorde ik in één der laatsten een gesprek over de gewoonte van het rooken. Deze heeren waren natuurlijk tegenstanders er van, en één hunner zeide: ‘De tijd zal komen, wanneer de menschen met minachting terug zullen denken aan hunne barbaarsche voorvaderen, die de gewoonte hadden kamers en zalen en spoorwegcoupé's met rook op te vullen, en zelfs dames niet te vrijwaren van het inademen van een damp, die eerst door hun eigen mond of neus was gegaan. Wij heeren hebben dikwerf wat op vrouwen aan te merken, maar het is zeker dat de vrouwen ten minste niet verslaafd zijn aan de gewoonte op een rolletje te kauwen en rook uit te blazen.’
Als een rooker zijn pijp in donker rookt en
| |
| |
den gloed niet zien kan, zal hij niet kunnen zeggen of zijne pijp aan is of niet. Wel een bewijs dat het rooken maar een denkbeeldig genot is.
Er zijn vele mannen, die het ernstig betreuren dat zij zich die gewoonte eigen gemaakt hebben, en reeds zien vele jongelieden er recht verstandig van af.
Voor de jeugd is trouwens het rooken beslist nadeelig. Na het twintigste jaar mag het misschien minder schadelijk wezen, maar vóór dien tijd verhindert het den groei en ondermijnt het de krachten. Wordt ge gaarne sterk en forsch, rook dan niet. Om een hond klein te houden, behoeft men hem maar jenever in te geven of met tabakswater te wasschen. Meent ge niet dat deze invloeden ook op den groei van een jeugdig mensch ongunstig werken moeten?
|
|