Rene Golstein
L'homme et le nenuphar
Deze eerste roman van een onbetwistbaar begaafden en, naar ik meen, nog zeer jongen auteur zal velen onthutsen en sommigen, vrees ik, eerder wrevelig dan lankmoedig stemmen.
Het ligt niet aan het onderwerp. Bij de lectuur zou men zeggen dat het den schrijver in de eerste plaats niet om zijn onderwerp te doen is geweest, - iets waarin hij ongelijk heeft, want het welslagen van een roman hangt af van de mate der belangstelling die de auteur aan zijn onderwerp hecht. Balzac, bezeten, als het ware, van zijne personnages en de omstandigheden, waarin zij verkeeren, dankt er zijne eeuwige jeugd aan, terwijl nauwelijks dood, en reeds een heelen tijd vóór zijn dood, Anatole France eene miskenning ondergaat die men gerust kan wijten aan zijn scepticisme. De romancier, die al te zeer zijn verhaal beheerscht met het vertoon van de eigen intelligentie of met zijn zucht naar vooral stijl te geven, moet altijd eindigen met ergeren, hoe schitterend zijne literaire gaven ook wezen; terwijl hij, die zijn verhaal werkelijk ondergaat, die er zich in onderdompelt, die het zoo goed als passief belijdt, heel wat kansen bezit tot het scheppen van werkelijk leven, ook waar zijne gebreken in het oog vallen.
René Golstein begaat, van bij de eerste tot bij de laatste bladzijde van zijn boek, de fout, te willen toonen hoe zeer hij superieur is aan zijn onderwerp; telkens en aanhoudend, met eene opzettelijkheid die bitsig maakt,