Roger Avermaete
L'apologie de l'adultere
Het lijkt wel of de jonge Antwerpenaar Roger Avermaete, bekend door een paar verhalen, maar vooral om zijne bemoeiingen met de mooie ‘Editions Lumière’, die zulke verzorgde boekjes uitgeeft, met deze ‘Apologie de l'Adultère’, die trouwens geen apologie is, een nieuw literair genre inhuldigt. Ziehier eene aaneenschakeling van schetsen, van korte novellen, van vluchtige vertellingen, die ons echter niet als dusdanig aandoen, die niet bedoeld zijn als letterkundige praestaties of oefeningen, maar moeten dienen als voorbeelden, als de illustratie-materialen voor een thesis, die de schrijver zich tot opdracht geeft te verdedigen; iets als de ‘exempelen’, waar onze Nederlandsche literatuur, van bij de veertiende tot in de zeventiende eeuw, zoo rijk aan is. Schrijver wil bewijzen; hij wil, op den hem eigen toon, stichten, en daartoe gebruikt hij vluchtige verhalen, die overtuigingskracht moeten bezitten. En dat maakt, buiten de persoonlijkheid van den auteur om, de eerste eigenaardigheid uit van zijn boek.
Die persoonlijkheid, dewelke misschien minder eigenaardig is, openbaart zich in den toon waar ik het daar even over had. Eigenlijk doet Roger Avermaete zich hier voor als iemand die doceert, als een professor die vol ernst zijn onderwerp ontwikkelt, als een geleerde die zijne stof verwerkt naar eene vaste methode. Hij zal eerst zoeken naar eene goede definitie van wat ‘adultère’ is, en daartoe is de Socratische manier de beste. Volgt dan