schien niemand begrijpt.
Wat dan? - Het beneemt mij zoowaar den lust vandaag voor een politiek profeet door te gaan. Meer: het verleidt mij tot de politiek van den struisvogel. Ik heb trouwens een tekst, die deze houding meer dan voldoende wettigt. Dien tekst ontleen ik aan onzen minister van state Paul Segers, en hij luidt: ‘De politiek van den dag is de politiek van het dagelijksch brood.’
Vrees niet: ik verval niet voor de zooveelste maal in het verhaal van hoe goed, of hoe slecht, wij het hier tegenwoordig in België hebben. Ik disch u geen lijstje van prijzen op, geene vergelijkende tabel tusschen voorheen en thans. Want er is nog een andere tekst, nietwaar, die zegt dat de mensch niet alleen leeft van het voedsel des lichaams; er is, dat deze week ons terug heeft gevoerd naar het voedsel des geestes en des gemoeds, waar wij Brusselaars vóór den oorlog op teerden, en dat wij het met welgevallen genuttigd hebben. Een paar, niet zeer gewichtige, maar zeer lokale feiten hebben ons naar oude usantiën ende costuymen teruggevoerd; oude gewoonten hebben wij zien herleven, en, goed of slecht, zij billijken het, dat ik mijne struisvogeloogen luik op binnen- en buitenlandsche politiek, om ze te ontsluiten op langgeliefde zeden en gebruiken.
Daar is bijvoorbeeld, dat ik dezer dagen, voor 't eerst sedert den wapenstilstand, vernomen heb van een passioneelen moord in de Hoogstraat. En geloof mij: dit nieuwtje heeft menigen Brusselaar verkwikt.
De Hoogstraat bronader van den Marollenwijk, kan moeilijk zonder passioneele misdrijven. Zij behooren er tot het dagelijksch leven. Zij zijn er sedert den Spaanschen