mooie pui met dubbele trap, versierd met leeuwen, welke in den loop der tijden door een leelijk ding is vervangen, maar binnenkort weer in eere hersteld zal worden. Boven de deur drie zeer fraaie beelden, voorstellend Karel V tusschen twee zijner voorouders. Voor- en zijgevels loopen uit in zeer elegante Spaansche trapgevels.
Hiertegenaan staat een huis, dat nu bij de gendarmerie in gebruik is en vroeger tot hal diende.
Het dateert uit de 16e eeuw en maakt indruk door zijn strenge lijnen en gelukkige verdeeling van zand- en baksteen.
Daartegenover verheft zich de kerk, hoofdzakelijk in vroeg-Gothischen stijl opgetrokken, met Romaansche herinneringen, o.a. een nu dichtgemetselde deur, en een laatgotisch, rijk versierd kapelletje, er in een hoekje tegen aan leunend. Het schip maakt met zijn drie traveeën en hooge zuilen een statigen indruk en bevat een, de onbelangrijkheid van het stadje in aanmerking genomen, eerbiedwaardig aantal kunstschatten. De parel van deze is wel de Sakramentstoren, een werk van den beroemden Cornelis Floris, gezegd De Vriendt, den bouwmeester van het stadhuis zijner vaderstad Antwerpen, gebeeldhouwd op last van joncker Marten van Wilre, heer van Oplinter, wiens grafgesteente er tegenover te zien is. De 16 meter hooge toren is van grauwe steen, geheel in den Italiaanschen stijl, die bij de Vlamingen, die in de eerste helft der 16de eeuw Italië bezochten, gebruikelijk en vooral geliefd was bij Cornelis Floris, zooals ook nog te zien is aan het hek, dat hij in de Groote Kerk te Emden maakte vóór de grafkapel der graven van Oost-Friesland. Het geheel is van een rijkdom van pilasters, beelden, bloem- en