degelijk Hollandsch kunstsmeêwerk -, heerlijk gelegen tusschen het rijzige, gratievolle, hoofsche Hollandsche paviljoen en de lagere, lompe, massale Duitsche gebouwen, bijzonder ruim en bijzonder sierlijk van aanleg en kleur, biedt hij den wandelaar, om den centralen vijver, zijne breede banken aan, waar het heerlijk zal zijn, te gaan zitten en de prieelen en borduren te overzien, waar thans reeds de gele primula naast de purperen tulpen bloeit, waar even verder de vlammen laaien van andere, oranje en roode bollen, en waar sedert vorig najaar de rozen en de bol-begonia's zijn aangelegd, die over een paar maand nieuwe kleurschakeeringen, nieuwe weelden voor onze oogen zullen laten prijken. Zwaantjes en pyramiden, naar nationale wijze uit buksboompjes gesneden, wisselen af met coniferen van vrijere lijn, op den ondergrond van de fel groene, malsche zoden. En dit alles is geschikt binnen de beminnelijke nobelheid der alleeën, binnen de stevige gratie der geheele tuinteekening.... Ik herhaal: één der mooiste, en misschien het rustigste hoekje van deze rumoerige, overweldigende tentoonstelling.
Tevens - en dit wilde ik hier bijzonder doen uitschijnen - als tuintentoonstelling een zeer geslaagd geheel. Zeker, de Fransche tuin is lang niet te misprijzen en de Belgische, vóór den hoofdingang, mag mooi heeten, al doet de bontheid der hyacinthen wel wat heel druk aan. Maar hier, in Holland, is er iets liefderijk verzorgds, iets compleets, dat inneemt en dadelijk een zachte stemming wekt. Zoo is er niets storends als de tallooze, witen geelhouten etiketten van den Franschen tuin. Hier heeft men die etikken groen geverfd, met, zeer duidelijk maar niettemin binnen de kleurenharmonie, de namen in geel: