[De woorden in Jan Roulan's Liedekens-boeck, Antw., 1544. De melodie in de Souterliedekens, ps. 112.
Wy zagen hiervoren uit de liederen van de Timmerman en van 't Schryvertje, hoe een jeugdig gezel door eene edele vrouw van de galg gered werd. Het onderhavig lied zinspeelt op een zonderling regt, dat in de middeleeuwen in onze landen heerschte. Eene jonge dochter, namelyk, vermogt eenen om diefstal of moord ter dood veroordeelden jongeling te verlossen, wanneer zy met hem trouwen wilde. Deze gewoonte moet overoud zyn en ingevoerd wanneer het land nog weinig bevolkt was, en roof en manslag zeer gemeen waren. Volgens Schotanus (aengehaeld by Hoffmann, Horoe Belgicoe, II, p. 139), zou het schynen dat in Friesland deze gunst enkel aen roovers geschonken werd, en dat het meisje eene wees moest zyn. In 1571 kreeg te Emden een van twee zeerovers, onder dergelyke voorwaerde, genade. In Vlaenderen kon hy, die zich aen manslag vergrepen had, bevryd worden, zonder dat het blykt dat het meisje ouderloos zyn moest. De magistraetspersoonen hadden evenwel het regt de genade niet toe staen, desgelyks die van Gent, op het laetste der XVIe eeuw, by twee onderscheidene gelegenheden handelden. Wy lezen immers in de Vlaemsche Kronijk, van De Kempenaer, uitgegeven door Ph. Blommaert, bl. 10, dat op Paulus Bate ‘de executie volvoerd werd, niettegenstaende het verzoek van eene maegd, die presenteerde met hem te trouwen:’ en bl. 255: ‘Den 7 mei (1580) werd by last van het magistraet, voor het Gravenkasteel, een soldaet om eenen doodslag onthoofd, niet tegenstaende eene jonge dochter zyn leven wilde verbidden, om met hem te trouwen.’]