houden door kleinigheden. Flirten met personen van het andere geslacht is er zeker bij.
Een en ander wordt gekleurd door de prognoses voor de wuku Gumbreg (waarin je geboortedag viel):
De godheid is Cakra, onder wiens bestier je kunt uitmunten boven anderen, je spreekt raak en duidelijk, je behoeft geen smoesjes of voorwendsels om een houding in de wereld te vinden (rila karana rai). Je boom is de waringin, zodat je bescherming biedt aan je medemensen. Je vogel is de ayam-alas, wat betekent dat je je gedachten voor je houdt, maar desondanks door de groten in den lande gaarne geraadpleegd wordt. Men luistert gaarne naar je, want: manis-arum wicarané. Je ‘huisje’ of candi of gedong, waarmee je sociale image gemoeid is, staat terzijde en op de achtergrond, wat betekent dat je ‘rila ing donyané ora nganggo karana rai’ = zonder pretenties of ontevredenheid leeft in een wereld die ervan barst. Klopt het zo'n beetje?
Gevaar dat jou speciaal kan treffen: verdrinken. Om dat af te wenden kun je een slametan houden van ‘sega pera dandangan beras sapitrah, lawuhé pitik barumbun kang lumancur dipindang, kuluban warna sanga, salawaté 4 kètèng, dongané Rajukna’ (andere lezing: Rujuk = Terugkeer). Dus van korrelig, rul gestoomde rijst, een hoeveelheid van een pitrah (zoveel als er in je samengevouwen handen gaat), daarbij als toespijs een bont gespikkeld jong haantje en gestoofde groenten van negen soorten. 4 kèpèngs voor de priester (volgens een ca 200 jaar geleden geldende koers). Het gebed is ‘Rajukna’. Elders gelooft men niet in ‘sega pera’ maar beveelt ‘sega puien’ - zacht gekookte rijst - aan.
Tot zover uit contemporaine bronnen.
In een manuscript van Semarang, 1816, heet het: gebruik geen vlees van een rode kip (hierboven was hij bont gespikkeld). Gebed: Rasui en Suléman. Rinkel godong = niets met bladeren van doen hebben (en hoe dan met de kuluban warna 9?). Baadt in water van de pandita gekocht, en wel in een gebatikte badkain. Als je ziek bent, neem dan lempuyang, voor de helft opdrinken en voor de andere helft op je buik smeren.
Niet elke selasa/wagé is een slechte dag, maar zeker in de helft van de gevallen moet je niet op straat gaan, om ongeluk te voorkomen. Aanstaande selasa/wagé = 30 september, en ahad/wagé = 5 oktober.
Aantekening van Rob N.: deze horoscoop, hij klopt wel, hij klopt niet, ‘moeilijk van humeur’: ik geloof niet, ach, misschien toch wel; ‘zwijgzaam?’ beslist niet, ik praat juist teveel (ngòbròl); ‘onbevreesd’: nou, ik weet niet, hoor; ‘ongedurig’: ja; selasa/wagé en ahad/wagé zijn inderdaad slechte dagen voor mij. Mijn moeder waarschuwde mij ervoor en ik mocht (dat klopt dus) op ahad/wagé nooit uitgaan, ik werd zelfs van school weggehouden. Ik heb als kind een ernstig ongeluk gehad (ik werd overreden). Dat was op ahad/wagé toen ik tòch de straat op ging.