dan die een diep doordringent inzigt heeft om dat geene dat reeds is, en waarschynlyk kan worden, te voorzien en te bezeffen. De Geschigtkunde, de Rechtsgeleerdheyt, de Geneeskonst, de Redenkonst, of alle Konsten, gelyk als men zegt, doorkroopen te hebben, geeven geen Wysheyt; maar te gissen op een redelyke wyze, bondiglyk te oordeelen, volmaaktlyk te bevatten, vaerdiglyk te bemerken, rechtelyk te vergelyken, klaarlyk te onderscheyden, naauwkeuriglyk te onderzoeken, in 't gemeen te beschouwen, en ernstiglyk te overweegen, wat 'er was, wat 'er niet is, wat 'er kan komen, of niet kan komen, daar in triomfeeren de Wysgeeren en de Dichters. Doch die Mannen zyn zo dun gezaait, en nog wel zo raar als eerlyke Yren, als maatige Schilders, of als schatryke Muziekanten; de andere Menschen verstaan die Mannen niet, en daarom kryten zy die uyt voor Narren; doch dat is misgetast, want alhoewel dat de wyze Mannen de Zotten kennen, daarom kennen de Zotten geen Wyzen, ja de Zotten kennen zelfs geen Zotten; want hoe kan een Zot een Zot kennen, wanneer hy zich zelve niet kent?
Maar zo 'er een Feyl huysvest by de Filosoofen en by de Poeeten, die is, dat zy zo vergenoegt zyn met die Overtreffing, dat zy niet willen nederdaalen om der Menschen Bedryven of Voorneemens te overweegen, of om de uyterlyke Werken der Natuur te beschouwen; zy zyn de geheyme Raaden van de Natuur, daarom versmaaden zy de tydelyke en de vergankelyke Raadsvergâderingen der Menschen; zy zyn de Staatsbedienaaren van de Natuur, en geen weereldlyke Staatsbedienaaren, nog zy willen geen weereldlyke Vorsten worden, dewyl zy de opperste Hovelingen zyn van die milde Moeder, de Natuur; en uyt dien hoofde begroeten zy met een verachtelyke Grimlacgh, de groove Misslaagen, de belacghelyke Zothêden, de pynlyke Vermaaken, de dwaaze Grillen, en het onprofytelyk zwoegen en zweeten der Stervelingen.
De natuurkundige Wysgeeren en de Dichters zyn niet alleenlyk de Wysten, maar insgelyks de Gelukzâligsten aller Menschen; niet om dat zy zig weeten te vermaaken in hun overgroote Wetenschappen, sneedige Denkbeelden, vrolyke Inbeeldingen en profytelyke Gedachten; maar dewyl zy de ongere-