| |
§. VII.
Als wel-rieckende Wieroock in de daghen des Somers.
Eccles. 50. c. v. 8.
OM den Lof van den oppersten Priester Simon ter verkondighen, soo staet daer v. 8. Als wel-rieckende Wieroock in de daghen des Somers. Waer door beteeckent wort het iverigh gebedt met het welcke hy syn Volck heeft ondersteunt, waer van seer wel seydt den H. Gregorius Hemil 19. in Evangelia: Door den wieroock die voor Godt wort ontsteken, wort verclaert de krachte van het Ghebedt, den Getuyghen is den Psalmist, den welcken seyt tot den Heere: Laet myn ghebedt op-klimmen ghelyck
| |
[pagina t.o. 76]
[p. t.o. 76] | |
Gelijck welrieckende Wieroock in de daegen des Somers.
Eccl. c. 50. v. 8.
J.F. Leonart f.
| |
| |
eenen reuck-offer voor u Aensicht Psalm. 140. v. I. Dit staet toe aen de opperste Priesters, aen de Bisschoppen, te weten, door het Ghebedt de Ondersaten te verstercken ende te ondersteunen; soo heeft ghedaen diën vierighen Bisschop Liborius, nacht ende dagh biddende voor syne schapen, als thoont de Historie van syn Leven: naer-volghende den grooten Aaron, Phinees, Samuël, ende andere, als oock Oniam, waer van staet 2. Machab. 15. Dat hy syne handen op-heffende, biddende was voor alle het jodtsche volck. Ende van-gelycken den Priester ende Propheet Ieremias, den welcken veel gebeden heeft voor het volck, ende voor de H. Stadt, &c. Ende niet sonder redenen heeft Liborius ghebeden voor syne Onder-saten, want hy wiste wel dat hy was het steunsel van alle syn Volck, op syn schouderen moetende rusten het heel gewicht van den grooten Gheestelycken Bouw.
Siet Liborium op-ghetoghen in 't | |
| |
Ghebedt, in de vierighe meditatie bekommert met Godt, met hert en sin in den Hemel, ende samen nochtans syn oogen ende sorghe bestedende om te sien ende te helpen den noot van synen Even-naesten, pooghende altydt het peryckel af te weiren, ende die droevigh waren, te troosten: soo dat het ghene van Simon staet by-ghevoeght neven de wel-rikende Wiroock, (waer door het Ghebedt beteeckent is) te weten, v. 4. ghelyck uyt-schynende vier (waerdoor verklaert de liefde van den selfsten) oock van-ghelycken het selfste Sinne-beeldt toe-komt aen Liborio, want desen als eenen tweeden Moyses Exodi. 33. v. II. Is uyt en in-ghegaen het Tabernakel des Heeren, hy isser in-ghegaen om te spreken met Godt, uyt-ghegaen om te besorghen synen Eve-naesten: een recht model voor alle Oversten, Liborius wel-rieckende als Wieroock in't ghebedt, uyt-schynende als vier in de liefde tot den Even-nasten.
| |
| |
Ter-wylen wy hier besigh zyn met het Ghebedt ende Liefde van onsen H. Liborius, soo bemercke ick het ghene gheseydt heeft den Evangelischen Proopheet Isaias, als hy ons verhaelt van die twee Seraphinen die daer stonden boven op den Throon van Godt, Isaia 6. c. v. 2. Sy hadden elck dry paer vleughels, met een paer bedeckten sy syn aensicht, met d'ander paer bedeckten sy syn voeten, ende met het derde paer vloghen sy: een wonder misterie dat schuylt onder dese woorden; Sy stonden, seydt de H. Schrifture, ende nochtans sy vloghen, hoe kost dit gheschieden? Den ouden Origines gheeft de antwoordt tot myn voor-nemen, als hy seydt, sy staen, ende worden gheruert, sy staen met Godt, ende sy worden gheruert, Godt thoonende: Onsen H. Liborius volghens de Ethymologie van dat woordeken Seraph, brandende ende ontstekende, brandende als een uyt-schynende vier, en vierigh seraph in de lief- | |
| |
de Godts, ende ontstekende de herten der menschen, stondt meestendeel met den Heere ver-eenight in 't ghebedt, en vloogh soo samen, nochtans tot synen Eve-nasten, thoonende hun Godt in syn Sermoonen, hun hulpe, bystandt, ende troost ghevende: ende de liefde ont-stekende ghedurigh onder de Onder-saten.
Om te gheven eenen ghedurighen wel-rieckenden wieroock van het Ghebedt, ghebouwt hebbende 17. Kercken (als wy geseydt hebben) soo heeft hy (om te besorghen de eenigheydt van alle syne Schaepkens, ende de onderdanigheydt van die 17. nieuwe Kercken, aen eene oude Cathedrale, als vele lidtmaten onder een hooft) met groote voorsichtigheydt door een expres decreet wel scherpelyck bevolen, dat die 17. alle jaren precies aen syn Cathedrale Kercke souden komen betalen een Chynse, te weten sekere ponden was, en maten olie, d'een meer, d'ander min, elck soo het hun | |
| |
best gheleghen was, als verhaelt Bollandus fol. 77. waer uyt genoechsaem is blyckende die liefde van den H. Liborius die hy sochte te ontsteken, ende oock te voeden gheduerigh: hy bidt dan niet alleen, maer helpt oock syn Onder-saten: hy vlieght tot hun met syne Seraphinsche vleughelen, en blyft nochtans t' samen vereenight in 't Ghebedt met synen Godt in eene innighe aendacht.
Ick sien hem dan als eenen anderen Ioannes Evangelista in syn ghebedt ontgheeft, waer van dat staet: Apoc. I. v. 10. Ja selver belydt. Ick hebbe (seydt hy) in ont-gheestinghe gheweest, dat is gheheel ende gansch bekommert met Godt, ende dan voeght hy daer-by, ende ick hebbe ghehoort achter my een groote stemme, een stemme gelyck van een Trompet. Den Abt Rupertus, naer dat hy curieus heeft onder-socht met andere Heylige Vaders, die seyt ende antwoordt: het was de gheheele wereldt die achter Joannes was alle | |
| |
het gene dat met lichamelycke ooghen ghesien wordt: siet Ioannes hadde het al achter-ghelaten, al uyt syn hert, sin ende gemoedt gestelt, ende was soo in syn ghebedt ghedurigh besigh met Godt: ende al was 't eene groote stemme, gelyck van een trompet die achter hem riep, en wordt daer-om niet eens gestoort, veel min belet, soo vierigh in syn ghebedt sonder vertstroeytheydt.
Leert hier Menschen, als ghy spreckt met uwen Heer uwen Godt, alle het ghene lydelyck is, achter rugghe stellen, alle het ghene misdadigh is, uyt u herte ende sinne worpen, ende niet eens om kycken naer de roepende stemme van de trompet des wereldts, waer door gy aen-ghelockt soudt worden om u verstandt te bekommeren met hare pracht, eere, ofte ryckdommen: maer sonder verstroeytheydt begheeft u tot de innigheydt des ghebedts, dat ghy als dan niet en denckt als het | |
| |
ghene Goddelyck is, soo nochtans dat ghy al-te-mets uw ooghen laet vlieghen om uwen Eve-naesten te helpen, ende by te staen, soo sult ghy wesen voor Godts Throon als eenen wel-rieckenden wiroock in u gebedt, ende als een uyt-schynende vier in de liefde tot uwen Eve-naesten om welck te verkryghen, soo komt in dese Kercke, ende volght den raedt van Eliphaz by Iob aen syn 5. c. v. I. Roept oft datter iemandt is die u antwoorde, ende keert u tot eenighe van de Heylighen: Roept hier in u ghebedt tot den H. Liborium, op dat hy van Godt verkryghe voor u dat ghy moghte bekomen het ghene ghy wenscht, zyt versekert, is 't saken dat ghy het bequamelyck vraeght, hy sal u antwoordt gheven, en hulpe door syne voor-sprake, want ghelyck seer wel seydt den H. Ioannes Chrysostomus Hom. 24. in Genes. rakende de weldaden der ghesonden, soo aen ziele als aen lichaem: Dit is de ghewoonte van den
| |
| |
bermhertighen Godt, die eere te gheven aen syne Dienaers, datter om hunnen t'wille veel worden ghenesen. Aen-ghesien dan dat dit den wille des Heeren is, soo spreckt u ghebedt tot desen H. Liborium, eert synen Feest-dagh, ende verheft syne H. Reliquien van den H. Bisschop, die gheweest is als eenen wel-rieckende wiroock in 't ghebedt, ende als een uyt-schynende vier in de liefde tot Godt, ende synen Naesten.
|
|