roppe Tuinstra syn sketsen, binammen dy iene, dy't ik fan allegear de bêste achtsje, ‘Janny en de Maitiid’, iderkear wer in ljochtskyn fan dat paradys op. In sfear, in blink, in glâns, en dochs genôch foar it weromkennen en de wémoed fan it forlern hawwen.
It is in nuodlike forhâlding dy't men op dizze wize mei in boek oanknopet. Sa'n soarte forhâlding nammers soe men ek oanknoopje kinne mei Vicki Baum's ‘Hélène Willfuer’, ‘Menschen im Hotel’, ja, mei in rige Dútske schlagers út dy tiid, - Tuinstra sels bringt my op ‘die Liebe der Matrosen’. In nuodlike forhâlding omt men nou ienris yn 'e litteratuerskôging mei feiten arbeidzje moat, en omt it dêrby wenst is to sykjen om dat ‘hwat bliuwt’, hwat ‘fan alle tiden’ is. En foar my is it binammen dat al to zeitgemäsze, dat de wearde en de bikoaring fan ‘Earste Keur’ útmakket. Ik haw noed, dat dizze sketsen, ûntdien fan dy oanknopingspunten mei in paradyseftich, mar miskien ynfantyl forline, dy bikoaring forlieze soene.
Mar ek om de feiten kin men by Tuinstra net hinne. Syn toan, syn situaesjes, syn sfear meije ‘30-ersk’ wêze en modernistysk, syn forhalen sadwaende to rekkenjen ûnder hwat men ‘klienkunst’ plichtet to neamen, as foarbylden fan fine en forantwurde fortel- en skriuwkunst hawwe hja foar ús jitte wearde. De skriuwkunst is hjir biwust bioefene as in métier dat mei harsens to meitsjen hat. Tuinstra forstiet de kunst fan ‘the rest is silence’ op foarbyldige wize. It is in boeijend spul to sjen hoe't er algeduerigen dwaende is de tragyk fan syn swierte to ûntdwaen en him syn gerak to jaen troch der hast sûnder kantroeren bylâns to gliden. Tragyk is oan gjin ien fan dizze forhalen frjemd, mar men fornimt it amper, omt it pathos biwust fan de wurdkar fortard is. Net dat it altyd slag-