wie, dat harren taal, it Frysk, sa lang brûkt foar fleurige foardrachten, foar grappen en gritsen mei in fluts moraal der oerhinne, foar smoute praatsjes en histoaryske bombast, dat dyselde taal ek geheimsinnich flústerje koe, dat dy taal melodij hie en de djipste oandwanings fan de siel opheine koe.
Dy earste Jongfriezen bedronken har oan de taalmuzyk, oan it lûd fan it wurd. Harren dichtsjen is faak meloadyske berûzing, ferklanking fan dizige gefoelens en langsten. Allinne by de bêsten ûnder har, lykas Rintsje Sybesma, en by in pear dy't bûten it eigenlike Jongfryske fermidden stiene, lykas Obe Postma en Pyt van der Burg, is al daliks méar as klankberûzing: tekening, skerp byldzjend, sichtbermeitsjend fermogen, plastyk. En dat proses is fierder gien: by in dichter as de nokrekt mei de Gysbert-Japikspriis bekroande Douwe Tamminga komt dit plastysk taalfermogen ta in hichtepunt.
Sweevjend wie dy poëzy fan Rixt, swak nei de foarm, ienfâldich fan opbou, fol fan ‘stille wijing’, ‘wûndre wijing’, ‘ivich ljocht’, ‘ivige harmonij’, ‘ivige wierheid’, ‘ivige libbensmacht’ en gean sa mar troch. In skoander foarbyld fan dizze dizich-sweevjende meloadyske poëzy is De lyster - gjin niget dat Paulus Folkertsma it op muzyk set hat: in fers dat mei syn kleare ea- en ij- klanken swevet, driuwt op dy dragende wurden: amerij - melodij - swijen - harmonije. Skôget men it fers op syn byldzjend fermogen, dan komme swakke plakken bleat, bygelyks it ferwielen lûd dat nei de himel ‘kliuwt’. Men moat dan ek faak dizze fersen ûndergean as in swietlûdige sfear, as muzyk foar it ear, dêr't it wurd gjin kleare en kantige kontoeren yn kriget, mar yn it dizenige ferrint, lykas in melody fan Debussy.
Dy earste fersen binne meast leafdesfersen, en dat ek benammen wie it nije dat Rixt yn de Fryske dichtkeunst brochte: in frou dy't earlik en sûnder tebekhâlden har erotyske bûnens oan en langstme nei de man besong, sûnder har ôf te freegjen: bin ik wol ‘ynbannich’ genôch, stean ik net foar spot? Dêrby sweve op 'e eftergrûn faak in soarte fan mystike ferbûnens mei de ivichheid. Yn it earste fers, Oan him, raant de man-fan-har-leafde gear mei de natuer, mei it hielal, mei it godlik wêzen. Dochs is dit gjin typysk religieuze poëzy. Gods namme komt gauris foar, mar liket foar de dichteresse net folle mear as in algemiene, net krekter te omskriuwen abstraksje, in wurd mei inkeld gefoelsynhâld laden. De namme God ferberget mear as dat er priisjout.
En sa is it faak yn dizze fersen: begripen lykas ‘twivel’ en ‘stiltme’, dy't ek mear ferhoalen hâlde as dat se iepenbierje. Dêr-