Een literair-historisch onderzoek naar de effecten van ontleningen op de compositie en de zingeving van de 'Roman van Heinric en Margriete van Limborch'
(1998)–Lieve De Wachter– Auteursrechtelijk beschermdLieve De Wachter, Een literair-historisch onderzoek naar de effecten van ontleningen op de compositie en de zingeving van de ‘Roman van Heinric en Margriete van Limborch’. Katholieke Universiteit, Brussel 1998
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
bestand aangeleverd door auteur
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Een literair-historisch onderzoek naar de effecten van ontleningen op de compositie en de zingeving van de ‘Roman van Heinric en Margriete van Limborch’ van Lieve De Wachter uit 1998. Het betreft haar proefschrift.
redactionele ingrepen
p. 170: ain.u → ain u: ‘Mijn leven, mijn sterven steyt ain u.’
p. 458: fotomechanisceh → fotomechanische: ‘[fotomechanische herdruk 's-Gravenhage 1979]’
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (II, VI, viii, xi, xii, 8, 42, 116, 152, 180, 198, 284, 352, 414) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina I]
Katholieke Universiteit Brussel
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Een literair-historisch onderzoek naar de effecten van ontleningen op de compositie en de zingeving van de Roman van Heinric en Margriete van Limborch
Proefschrift voorgelegd tot het behalen van de graad van Doctor in de Letteren en de Wijsbegeerte door Lieve De Wachter op 12 mei 1998
Promotor Prof. dr. J.D. Janssens
[pagina III]
Een literair-historisch onderzoek naar de effecten van ontleningen op de compositie en de zingeving van de Roman van Heinric en Margriete van Limborch
Lieve De Wachter
[pagina i]
INHOUD
WOORD VOORAF | ix | ||||
HOOFDSTUK I | |||||
Inleiding | 1 | ||||
HOOFDSTUK II | |||||
De handschriften en fragmenten van de HMvL en hun belang voor het bronnenonderzoek | 9 | ||||
I. Inleiding | 9 | ||||
II. Overzicht van de handschriften en fragmenten | 10 | ||||
1. Hs. A | 11 | ||||
2. Hs.B | 12 | ||||
3. Hs. E | 13 | ||||
4. Volksboek | 15 | ||||
5. Excerpten | 15 | ||||
a. Boek XI. Meesters: K | 15 | ||||
b. Boek X (1-18) | 15 | ||||
6. Fragmenten | 15 | ||||
a. H49 | 15 | ||||
b. H50 | 16 | ||||
c. H51 | 17 | ||||
d. H52 | 19 | ||||
e. H53 | 19 | ||||
f. H54 | 20 | ||||
g. H55 | 21 | ||||
h. H56 | 21 | ||||
i. Michelstädter Fragmente | 22 | ||||
7. Conclusie | 23 | ||||
III. Verhouding tussen de handschriften en fragmenten | 23 | ||||
A. Volledig overgeleverde handschriften | 23 | ||||
1. Hs.A en Hs.B | 23 | ||||
2. Hs.A, Hs.B en Hs.E | 28 | ||||
B. Fragmenten | 29 | ||||
1. Codex Deschamps (H51A, H51B en H51) | 29 | ||||
2. Michelstädter Fragmente (MF) | 35 | ||||
3. Mozaïek van de overige fragmenten | 38 | ||||
C. Excerpten | 40 | ||||
D. Conclusie verhouding handschriften en fragmenten | 40 |
[pagina ii]
HOOFDSTUK III | |||||
Bronnenonderzoek: inleiding en probleemstelling | 43 | ||||
I. Het bronnengebruik binnen de HMvL in de literatuurgeschiedenissen | 43 | ||||
II. Bronnenonderzoek en intertekstualiteit | 46 | ||||
1. Intertekstualiteit als probleem | 47 | ||||
a. Orale traditie als leverancier van materiaal | 47 | ||||
b. Mondelinge voordracht van teksten | 48 | ||||
c. De functie van ontleningen | 50 | ||||
2. Ontleningen of topoi en algemene culturele bagage? | 53 | ||||
a. Topos of ontlening? | 53 | ||||
b. Algemene culturele bagage | 56 | ||||
3. Ontleningen uit voordracht of lectuur van andere werken | 59 | ||||
a. Macrostructuur | 60 | ||||
b. Inhoudelijke opvulling van de (al dan niet ontleende) macrostructuur door ontleningen van episodes uit andere werken | 60 | ||||
4. Conclusie | 70 | ||||
III. Twee testcasussen | 71 | ||||
1. Mimminc en Hantecleer | 71 | ||||
2. De Roman van de Ridder metter Mouwen (RmM) en de HMvL | 73 | ||||
a. Inleiding | 73 | ||||
b. Afhankelijkheid tussen de HMvL en de RmM? | 74 | ||||
c. Afhankelijkheid en/of intertekstualiteit? | 81 | ||||
HOOFDSTUK IV | |||||
Macrostructurele ontleningen | 83 | ||||
I. Inleiding | 83 | ||||
II. Aeneis | 83 | ||||
1. Inleiding | 83 | ||||
2. Ontleningen en effecten op de compositie | 85 | ||||
a. Twaalfdeling | 85 | ||||
b. Tweeledige structuur | 86 | ||||
c. In medias res | 90 | ||||
d. Verhaallijnen | 94 | ||||
3. Conclusie | 95 | ||||
III. De verliefde verteller uit de Partonopeu de Blois / Parthonopeus van Blois? | 96 | ||||
1. Inleiding | 96 | ||||
2. De HMvL-prologen: stand van het onderzoek | 98 | ||||
3. De verliefde verteller in de Oudfranse Partonopeu de Blois (PdB), Joufroi de Poitiers (JdP) en Le Bel Inconnu (BI) | 102 | ||||
a. Inleiding | 102 | ||||
b. Vergelijking van de verliefde verteller uit PdB / PvB, BI en JdP en de HMvL | 103 | ||||
4. Partonopeu de Blois of Parthonopeus van Bloys? | 109 | ||||
a. Cifdore en Salenten | 110 | ||||
b. Sint-Paulus | 112 | ||||
5. Conclusie | 114 | ||||
IV. Algemene conclusie | 115 |
[pagina iii]
HOOFDSTUK V | |||||
Berte aus grans piés en Beerte metten breeden voeten | 117 | ||||
I. Aanloop | 117 | ||||
II. Berte en Beerte | 117 | ||||
III. Modellering van de lotgevallen van Margriete volgens de Berte-stof | 120 | ||||
1. Samenvatting van de Margriete-episode uit Boek I van de HMvL | 120 | ||||
2. Woudepisode met gebeden en klachten | 121 | ||||
3. Het incognito | 129 | ||||
a. Bertes incognito | 130 | ||||
b. Margrietes incognito | 131 | ||||
c. De wilde jacht in de HMvL | 132 | ||||
d. Margrietes volgehouden incognito als uitvloeisel van de wilde jacht | 138 | ||||
e. Sibilies incognito | 141 | ||||
4. Andere parallellen tussen BGP en de HMvL | 142 | ||||
a. Het borduurmotief | 142 | ||||
b. De beer | 143 | ||||
c. De schoonheid van de vrouwelijke hoofdfiguren | 144 | ||||
d. Namen | 145 | ||||
5. Conclusie | 146 | ||||
IV. Knipoogjes en functioneringsmilieu | 146 | ||||
V. Specifieke intertekstualiteit? | 150 | ||||
HOOFDSTUK VI | |||||
De Trojeroman van Segher Diengotgaf | 153 | ||||
I. Aanloop | 153 | ||||
II. De Trojeroman en de Historie van Troyen | 153 | ||||
III. Modellering van natuurbeschrijvingen en liefdesbekentenissen in de HMvL op het prieelgedeelte uit de Trojeroman van Segher Diengotgaf | 156 | ||||
1. De natuurbeschrijvingen | 157 | ||||
2. De liefdesbekentenissen | 162 | ||||
a. Korte situering van de liefdesbekentenissen in de HMvL | 162 | ||||
b. De hoofse liefdesbekentenis als gedistantieerd spreken | 162 | ||||
c. Invloed van de liefdesbekentenissen van Pollidamas en van Mennoen uit de Trojeroman op de bekentenis van Echites in de HMvL | 163 | ||||
d. De liefdesbekentenissen van Evax aan Sibilie | 172 | ||||
e. Conclusie | 176 | ||||
IV. Specifieke intertekstualiteit? | 177 | ||||
V. Segher Diengotgaf of Jacob van Maerlant? | 178 |
[pagina iv]
HOOFDSTUK VII | |||||
Roman van Ferguut | 181 | ||||
I. Aanloop | 181 | ||||
II. Fergus en Ferguut | 181 | ||||
III. De Middelnederlandse Ferguut en de HMvL | 184 | ||||
1. Verbanden tussen de HMvL en de Ferguut op codicologische gronde | 184 | ||||
2. Modellering van een passage uit de HMvL op een episode uit de Ferguut | 185 | ||||
a. Samenvatting en situering van de episodes | 185 | ||||
b. Vergelijking van de liefdesbekentenis van Galiene met de liefdesbekentenis van Europa | 186 | ||||
IV. De macrostructurele verplichtingen ten opzichte van de Aeneis | 189 | ||||
1. Invloed van de Conte du Graal? | 189 | ||||
2. De Aeneis | 193 | ||||
V. Specifieke intertekstualiteit | 194 | ||||
VI. Compositie en zingeving | 195 | ||||
HOOFDSTUK VIII | |||||
Tristan, Cligés, Erec et Enide, Amadas et Ydoine | 199 | ||||
I. Aanloop | 199 | ||||
II. Samenvatting en situering van het Evax-Sibilie verhaal | 201 | ||||
III. De bronnen van het vijfde en zesde boek | 202 | ||||
1. De Tristan-stof | 202 | ||||
2. De kritiek op de Tristan | 204 | ||||
a. Chrétien de Troyes | 204 | ||||
b. Amadas et Ydoine | 206 | ||||
3. Conclusie | 207 | ||||
IV. Modellering van de lotgevallen van Evax en Sibilie op de Tristan-stof, de Cligés, Amadas et Ydoine en Erec et Enide | 207 | ||||
1. Uitgangssituatie | 207 | ||||
2. Aanloop tot en gevolgen van de liefdesbekentenis | 208 | ||||
3. Liefdeswaanzin | 212 | ||||
4. De ring | 213 | ||||
5. Sibilies en Ydoines schuldbewuste inzicht | 213 | ||||
6. Listen | 214 | ||||
7. Tweejarig verblijf buiten de hofgemeenschap | 217 | ||||
8. De inkeer | 218 | ||||
9. Huwelijk na de dood van de koning | 220 | ||||
10. Conclusie | 221 | ||||
V. Compositie en zingeving | 222 | ||||
1. Ridderschap en liefde | 223 | ||||
a. De eerste aanval van de Arabieren + overgangsfase | 224 | ||||
b. De tweede aanval van de Arabieren + overgangsfase | 224 | ||||
c. De derde aanval van de Arabieren | 226 | ||||
2. Afkomstthematiek | 227 |
[pagina v]
a. De eerste aanval van de Arabieren | 227 | ||||
b. De tweede aanval van de Arabieren | 228 | ||||
c. De derde aanval van de Arabieren | 229 | ||||
3. Ondersteuning van de thematiek door de bronnen | 230 | ||||
VI. Intertekstualiteit | 232 | ||||
HOOFDSTUK IX | |||||
De Spiegel historiael van Jacob van Maerlant | 237 | ||||
I. Aanloop | 237 | ||||
II. Maerlant en de Spiegel historiael | 238 | ||||
1. De receptie van Maerlants werk | 238 | ||||
2. De Spiegel historiael (SpH) | 241 | ||||
III. Modellering van een passage uit Boek VIII op de wereldbeschrijving uit de Spiegel historiael | 242 | ||||
1. De wereldbeschrijving uit de SpH | 242 | ||||
2. De troepenbeschrijving uit Boek VIII van de HMvL en de wereldbeschrijving uit de SpH | 243 | ||||
a. Samenvatting Boek VIII | 243 | ||||
b. Vergilius' Aeneis als ‘trigger’? | 243 | ||||
c. Invloed van de wereldbeschrijving op de troepenopsomming | 244 | ||||
IV. De intertekstualiteit voorbij? | 253 | ||||
V. Literair-historische implicaties | 253 | ||||
HOOFDSTUK X | |||||
Torec en Secretum Secretorum | 255 | ||||
I. Aanloop | 255 | ||||
II. Boek X: samenvatting en analyse van de onderdelen | 255 | ||||
1. Samenvatting | 255 | ||||
2. Onderdelen in de avonturentocht van Jonas | 256 | ||||
III. Invloeden van de Torec | 257 | ||||
1. De Torec van Maerlant in de Lancelotcompilatie | 257 | ||||
2. Samenvatting van de Torec met bijzondere aandacht voor de ‘scep van aventuren’- passage | 258 | ||||
3. Vergelijking van de ‘scep van aventuren’- en de ‘camere van wijsheiden’-episode uit de Torec met Jonas' verblijf in de Avonturenburcht | 259 | ||||
4. Concrete opvulling van het eerste gedeelte van het allegorische schouwspel in de Avonturenburcht | 261 | ||||
5. Conclusie | 264 | ||||
IV. Invloed van het Secretum Secretorum | 264 | ||||
1. Secretum Secretorum (SS) en Heimelijkheid der Heimelijkheden (HdH) | 264 | ||||
2. Modellering van de vorstenspiegel uit de HMvL op een episode uit het SS | 266 | ||||
3. Conclusie | 276 | ||||
V. Compositie en zingeving van de allegorie uit Boek X | 277 |
[pagina vi]
VI. Intertekstualiteit | 283 | ||||
HOOFDSTUK XI | |||||
Voeux du Paon of Roman van Cassamus | 285 | ||||
I. Aanloop | 285 | ||||
II. Het fenomeen ‘koningsspel’ in de literatuur | 285 | ||||
1. Het koningsspel in de Oudfranse en Middelnederlandse literatuur | 285 | ||||
2. ‘Li gieus del roi et de la roïne’ en ‘li gieus au roi qui ne ment’ | 290 | ||||
3. De minneraadsels | 292 | ||||
4. Conclusie | 297 | ||||
III. De Voeux du Paon (VdP) en de Roman van Cassamus (Cassamus) | 297 | ||||
1. Datering en situering van de VdP | 297 | ||||
2. Datering en situering van de Roman van Cassamus | 299 | ||||
IV. Modellering van de structuur van het HMvL-koningsspel op het koningsspel uit de VdP / Cassamus | 301 | ||||
1. Samenvatting eerste deel VdP | 302 | ||||
2. Afwijkingen in de Cassamus | 303 | ||||
3. Overeenkomsten tussen de koningsspelen uit VdP / Cassamus en HMvL | 304 | ||||
a. Inhoudelijke en structurele elementen | 304 | ||||
b. Locus amoenus | 309 | ||||
4. Conclusie | 311 | ||||
V. Detailanalyse van de inhoud van het HMvL- koningsspel | 311 | ||||
1. Inleiding | 311 | ||||
2. Globaal spelverloop | 312 | ||||
3. Eerste spelronde | 314 | ||||
4. Conclusie eerste deel koningsspel | 323 | ||||
5. Tweede spelronde | 324 | ||||
6. Conclusie | 349 | ||||
VI. Compositie en zingeving | 349 | ||||
VII. Specifieke intertekstualiteit? | 351 | ||||
HOOFDSTUK XII | |||||
Algemeen Besluit | 353 | ||||
I. Aanloop | 353 | ||||
II. Dichtersprofiel | 353 | ||||
III. Datering en situering | 357 | ||||
1. Datering | 357 | ||||
a. De epiloog | 358 | ||||
b. De knipoogjes | 362 | ||||
c. Bronnenonderzoek | 364 | ||||
d. Codicologische en taalkundige argumenten | 364 | ||||
2. Situering: auteur, opdrachtgever en functioneringsmilieu | 366 | ||||
IV. Compositie en zingeving | 381 | ||||
1. Inleiding | 381 |
[pagina vii]
2. Compositie van de twaalf boeken | 384 | ||
3. Zingeving | 394 | ||
V. Intertekstualiteit | 398 | ||
VI. Conclusie en perspectieven voor verder onderzoek | 403 | ||
APPENDIX 1 | 407 | ||
APPENDIX 2 | 415 | ||
APPENDIX 3 | 425 | ||
BIBLIOGRAFIE | 437 |