T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe, rustende int convent der minderbroederen
(1612)–H. de Vroom– Auteursrechtvrij
Het seste Capittel.
| |
[pagina 32]
| |
we op eenen hoogen steen met geboochde knyen, met wtghereckte armen van vore, als eene die bidt, tegen ouer haer is vande selue materie opgericht een beeldt van eenen man eerlijck ghecleet met een cleet totten enckelen toe, reyckende de vrouwe de hant, aen wiens voeten wast een vremt cruyt, het welcke alst gheraeckt den boort vanden coperen rock, heeft cracht om te ghenesen alle sieckten. Ende sy seggen dat dit beeldt wtdruckt het wesen van Jesus, het welcken wy hebben ghesien ten onsen tijden noch wesende, als wy reysden nae die Stadt. Ga naar margenoot+2. Noch dit en derft niemant vremt schijnen dat die ghene die eenige beneficie eertijts van onsen Salichmaeker ontfangen hadde, dat sy tot een teecken van danckbaerheyt eenighe memorie hebben achterghelaeten, daermen voorseker weet dat noch tot op den dach van heden bewaert worden beelden van S. Peeter ende van S. Pauwels, van Christus, van zijn moeder ende maghet Maria, met coleuren gheschildert. Ende voorwaer selue S. Lucas is die eerste gheweest die met zijn handen de selue heeft gheschildert. Daer nae hebben het selfste gedaen andere mannen van die oude Vaderen, als haere bewaerders, in teeckenen ende schilderijen, die bewaerende nae eere die betaemde, by auonture | |
[pagina 33]
| |
nae de costume der Heydenen die eerende, sonder nochtans nootelijck ghebodt dat te onderhouden. Maer die H. Kerck van dien tijt af ontfanghende, heeft die vsantie meer ende meer vermeerdert, door Godts ordinantie, niet alleen de ghedaente, ende beelden bewaerende, maer oock die cleederen, stocken, ende die beddenen der Heylighen, tot hunder eewigher memorie. 3. Wt welcke oude ende warachtighe godtvruchticheyt, heeft Pulcheria die Keyserinne Ga naar margenoot+ vande fundamenten aff opghersticht drij Kercken ter eeren vande moeder Gods, waeraff dat d'een is in Chalcoprateio, hebbende den naem van theylich graff. In dese Kerck heeft sy gheleyt als voor eenen schat den riem van ons Lieue Vrouwe. Den tweeden Tempel is op de wegen der Hertogen, daer sy gelaeten heeft het beelt van ons Lieue Vrouwe, dat haer van Antiochie gesonden was, dat S. Lucas met zijn handen gheschildert hadde, ter wijlen dat sy noch leefde, ende sy de tafelrije sach ende gratie instorte dat wesen. Dat beeldt heeft eerst gheweest in die plaets die de Vierschael ghenoemt wort, daer die selue miraekelen geschiedt zijn, die nv noch geschieden. Die derde Kerck staet op een plaets die Blancherne genoemt wort, waer dat sy gestelt heeft het graf vande H. maget ende moeder Gods Maria door Martiano. | |
[pagina 34]
| |
4. Soo zijn dan die beelden Christi, ende Marie sijns moeders, ende van andere Heyligen van dien tijden, ende predicatie der Apostelen geweest, gelijckmen op alle plaetsen inde H. Kercken mach sien: het welck oock die heylige Vaders getuygen, ende die historie-schrijuers verhaelen, der welckers commentarie noch op den dach van heden bewaert worden. Want int eerste vijfmael duysent iaer die Heere Jesus Christus totte menschen comende, ende dat groot ende salich mysterie werckende, ende twee en dertich Jaer ende ontrint vijff maenden met ons leuende, is nae den hemel verhuyst, opclimmende ter plaetse van waer hy was nederghedaelt. Op welcken tijt voorwaer hy zijn Apostelen had beuolen, dat sy andere leeren souden, tghene dat sy van hem gheleert hadden. Van die tijden dan af totte tijden Constantini eerste Christen-Keyser, van alle die Keyseren, waren ontrint drij hondert Jaeren gepasseert, want voor hem regneerden tyrannelijck heydensche Keysers. Gheduerende die tijden, veel vande Christenen strijdende eenen goeden strijt, en hebben niet sonder martyrie dit leuen ghelaeten, ende princepaelijck als sy den staet der Afgoden neerstelijck beuochten. Ende die vergaederinghe der Christenen door eenen godlijcken yeuer onsteken zijnde, hebben Tempelen | |
[pagina 35]
| |
ghebout, soo inden naem Christi, als inden naem der heyligher Martelaeren, in die schilderende de menschwordinge Christi, in dese, die vrome feyten der Martelaeren, op dat sy alsoo altijts souden hebben voor hun oogen de memorie der Martelaeren, ende die wercken Christi. Andere hebben beelden gheschildert inde gewijde cleederen, in costelijcke vaeten, inde welcke sy de onbloedige sacrificien deden. Ende dese dingen worden claerelijck getoont tot onse tijden toe, ende sullen altijts duren, hoe seer dat met bitterheyt, ende gramschap ontsteken worden die kettersche tonghen tegen de H. Kercke ende de ses Synodos, ghemeyne Concilien, die door Godts wil op verscheyden tijden zijn gehouden, daer die HH. Vaderen hebben versterckt ende beuesticht die dinghen die inde H. Catholijcke Kercke soo door gheschrift, als sonder gheschrift zijn ouergheleuert, onder welcke dingen oock is vande eerbiedinge ende ghebruyck der beelden. 5. Waerom ick oock met Euthymio Bisschop Ga naar margenoot+ van Sardene, belijde vande heylige ende eerweerdige beelden, dattet niet en is een nieu leeringe van nieus ontfangen, maer van Apostolische ouerleueringhe, door beuel inde heylige Kerck vande heylige Doctoren door handen ons ouergheleuert, waerom ick belijde dat die eerwer- | |
[pagina 36]
| |
dige Beelden wt gantscher herten met behoorelijcke eere ende groetelijcke aenbiddinge zijn te ontfangen. Maer die anders geuoelen, oft tegen-roepen, oft contrarie leeren, die houde ick voor vremde vande Catholijcke Kercke, die verloochen ick, ende segghe ick ketters te wesen. |
|