Het werkelijkheidsgehalte in de letterkunde
(1962)–Victor E. van Vriesland– Auteursrechtelijk beschermd10De Romantiek (hier bedoel ik de historische richting, zo meesterlijk beschreven in Heine's ‘Die romantische Schule’), de historische Romantiek kwam in reactie tegen de classicistische, rationalistische achttiende eeuw. Het realisme gelooft aan vakmanschap, aan ambacht en aan het zoeken van een techniek, die, esthetisch genuanceerd en gedifferentiëerd, een | |
[pagina 21]
| |
zo adequaat mogelijk uitdrukkingsmiddel is. Romantiek gelooft meer aan inspiratie. Het onbewuste is voor haar de bron van alle kunst. In ‘Aus meinem Leben, Dichtung und Wahrheit’ vertelt Goethe dat hij soms slaapwandelend dichtte en in het donker naar zijn lessenaar liep om een gedicht op te schrijven. Soms werd hij door het krassen van zijn pen wakker en nam daarom liever potlood. Een van de laatste bundels van Leo Vroman heet: ‘Uit slaapwandelen’. Het creatieve proces van de inspiratie uit het onbewuste heeft Albert Verwey symbolisch verbeeld in zijn gedicht ‘De forellenvisser’:
Ge zijt uit op de vangst van de grote Forel
En ge vangt hem, half in slaap.Ga naar eind18
De technische verfijning van de litteraire expressiemogelijkheden die zich voordoet in het realisme, wordt veroorzaakt door een meer objectief psychologische en visuele aandacht. Die aandacht immers wordt verplaatst en ze wendt zich af van de gemakkelijk en natuurlijk te vatten en uit te drukken sentimenten (de gewone, algemeen bekende, soms zelfs alledaagse, collectieve gevoelens) van de romantiek, -: gevoelens betreffende liefde, dood, mensheid, moraal, eer, historie, familie, God, vaderland. Die aandacht wordt overgebracht naar de meer zeldzame, bijzondere, individueelste gevoelens. Het vinden van begrip en weerklank bij een uitgebreid lezerspubliek is dan ook meestal in een realistische periode moeilijker dan in een romantische. De romantiek is niet altijd bang voor gemeenplaatsen. ‘Algemeen-menselijk’ is een typisch romantische term. Het realisme zoekt de allerindividueelste expressie. Van de romantiek daarentegen is traditie de kracht en ze heeft een zeker wantrouwen in de rede. Intuïtie en instinct worden er meer vertrouwd en gewaardeerd. Intellectuelen zijn er dus weinig populair, evenmin als het type van de intellectueel persona grata is in fascistische of communistische bewegingen. In de romantiek is het heden hard en onverdragelijk vergeleken bij ‘betere tijden’, die in verleden of toekomst, of in legenden ge- | |
[pagina 22]
| |
projecteerd worden. De zintuiglijke werkelijkheid is er drogbeeld, dat als zodanig onderkend moet zijn om het ware wezen van de dingen te benaderen, de als het ware voorgeschreven verplichte gevoelens, de taboes van de conventionele moraal, de mysterieuze huiver voor het demonische en irrationele, die niets is als een geloof in, en een zwak voor, datzelfde demonische en irrationele.Ga naar eind19 Het romantische denken bedrijft struisvogelpolitiek aan de werkelijkheid. Het kan daardoor weerloos maken tegenover de eigen tijd, en dat kan politiek gevaarlijk zijn. De rede, die in het realisme besloten ligt, vindt haar bestaan in een vrijheid, die geen constante weerkeer der verschijnselen, of overlevering los van de eigen tijd kent, maar zich steeds opnieuw tegen bedreiging en drang van buiten moet verdedigen. De consequenties hiervan heb ik beschreven in ‘De vergeten man’.Ga naar eind20 De realistische kunstenaar raakt los, niet van de werkelijkheid, maar van zijn verbinding met de andere mensen: de individu vereenzaamt. Hij maakt de dingen en de menselijke gevoelens los uit hun verband, om ze op zichzelf en om zichzelf te bekijken. Bij dit alleen-maar toekijken verdwijnen de ethica en de religie uit de litteratuur. Wat in de romantiek aan morele waarden op de gewetens drukt, maakt plaats voor een pessimistisch en skeptisch gekleurd, tot niets verbindend estheticisme.Ga naar eind21 Het realisme kent geen ‘littérature engagée’. |
|