tief genaamd zou kunnen worden bijaldien de ‘compositie’ er een wezenlijk en levend element in was. Nog sterker is dat het geval in de sierlijke romans van dezen schrijver, van welke dientengevolge een grote bekoring uitgaat. Zonder dieper te willen peilen dan te verdragen is voor een met vredig en zelfs vroom scepticisme gedrenkt gevoel, sociaal, vernuftig en levensaanvaardend, en zich verwerend tegen de stortbuien van het irrationele, overfelle of decadente, spreekt er zich ongestoord een genietende en zielkundig scherp opmerkende geest in uit, tegelijk met een hartelijk gemoed, en betoomd door een Frans aandoend stijlgevoel. Komen en Gaan blijft zijn meesterproeve op dit gebied, maar ook zijn volgende roman, Het Leven Dat Wij Droomden, heeft de bijzondere kwaliteiten, die bijna lyrische en toch beredeneerde schranderheid, welke de figuur van Maurice Roelants zo aantrekkelijk maken.
Compositie heb ik daarbij reeds hierboven een machtigen factor genoemd. Ook in Alles Komt Terecht, speelt zij een rol van betekenis. Het eerste gedeelte immers bevat de gedenkschriften van Bert de Corte, het tweede als tegenhanger die van zijn vriend Willem Ottevaere. De uit deze werkwijze resulterende, voor Roelants typische ironie ontstaat uit het feit dat deze laatste den lezer inlichten omtrent de wanen, illusies en misvattingen, waaraan in de eerste met betrekking tot De Corte zelf, zijn vrouw, zijn huwelijk uiting wordt gegeven. Een zekere Jules Rapallo, een ‘brasseur d'affaires’ op grote schaal, in welke uitnemend getekende geslaagde figuur men een bekenden internationalen, onlangs in België gestorven zwendelaar geëvoceerd vindt, wordt gewond bij een aanslag, welken Bert's vrouw op zijn - Jules' - leven pleegt. Maar de hierdoor ontstane bevrijding van zijn zelfgevoel heeft Bert niet aan Hélène's toegewijde heldhaftigheid te danken, gelijk hij in zijn verblinding meent. Zij wreekte zich slechts, - zo blijkt ons in het tweede deel, het geschrift van zijn vriend - over een vluchtig en onbevredigend avontuur met den financier, ondernomen uit balsturigheid, wijl zij van Willem Ottevaere te weinig toenadering had ontvangen om aan de leegte van haar huwelijk te ontkomen. De zelfde personen, dezelfde gebeurtenissen, gans anders gezien en belicht door twee verschillende mensen - ziedaar het eenvoudig en toch vernuftig procédé, door Roelants toegepast. Alles Komt Terecht had daarom ook kunnen heten: Van de betrekkelijkheid der menselijke standpunten.
Dat niet, op naturalistische wijze, getracht is, twee ook maar